Πλησιαζοντας προς το Anchorage, στα αριστερά μας υψώνονται δυο πολύ φημισμένα βουνά, το Pioneer Peak 1950 μέτρα (φαίνονται ίχνη πρόσφατης χιονοστοιβάδας) και το Twin Peaks 1780 μέτρα, στο οποίο βυθίστηκε η κορυφή του (μάλλον γεωλογικά) και προέκυψαν δυο κορυφές. Αυτό φαίνεται σαν να είναι δολομιτης.
|
Pioneer Peak
|
|
Twin Peak
|
8.day June 17, The last trainingovernight in Anchorage, AK
Το Anchorage, όπως και το Fairbanks, είναι μια καλή βάση για εξορμήσεις στην ενδοχώρα, όπως στον Εθνικό Δρυμό Denali και κατά μήκος των ακτών του. Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα Μουσεία, όπως το Μουσείο αγκυροβόλησης στο κέντρο Rasmuson και το Κέντρο κληρονομιάς της Αλάσκας, όπου ερευνά τις κουλτούρες ιθαγενών ομάδων, που έζησαν στην παγωμένη αυτή περιοχή πριν χιλιάδες χρόνια, εντούτοις δεν έρχεσαι εδώ για "τουρισμό" αλλά για εξερεύνηση της φύσης.
Υπάρχει ένα παραλιακό μονοπάτι για πεζοπορία και ποδηλασία, μήκους 15 χλμ από το Κέντρο της πόλης με κατεύθυνση νοτιοδυτικά προς το αεροδρόμιο. Εδώ, έλαβε χώρα και ο Μαραθώνιος.
|
ειδικές ζώνες ασφαλείας σε λεωφορεία
|
|
ειδικό φαγητό για τους δρομείς
|
Η πόλη κτυπήθηκε απο καταστροφικό σεισμό το 1964, γύρω στα 9 Ρίχτερ, που ήταν και ο δεύτερος ισχυρότερος που έχει καταγραφεί στην ιστορία των σεισμών. Οι πολίτες θυμούνται πως έπεσαν βίαια στο έδαφος, έβλεπαν τη γη να ανοίγει στα δύο ενώ τα σπίτια τους κατέρρεαν. Η Αλάσκα είναι μια από τις πιο δραστήριες σεισμικά περιοχές στον κόσμο επειδή βρίσκεται «πάνω» σε δύο μεγάλες τεκτονικές πλάκες. Το μεγαλύτερο ηπειρωτικό κομμάτι βρίσκεται πάνω στην τεκτονική πλάκα της Βορείου Αμερικής και οι παραθαλάσσιες περιοχές πάνω σε αυτή του Ειρηνικού. Αυτές οι δύο πλάκες σχηματίζουν μια έντονη διέγερση επειδή η δεύτερη σπρώχνεται διαρκώς κάτω από την πρώτη προκαλώντας έτσι μια έντονη τριβή η οποία με τη σειρά της προκαλεί την εκδήλωση σεισμών.
|
περιοχή με ελβετικά ονόματα: νόμισα πως ήμουνα Ελβετία |
9.day June 18, The midnight Half-Marathon, 9.00-15.00
🙏🏃🏃🏃🙏 = 21,7 χλμ !!
Σήμερα μιλάει η ψυχή. Σήμερα δεν εχει midnight sun, έχει μόνο midnight marathon. Ας πάμε πίσω το Νοέμβριο 2019. Στο φάληρο γίνεται μεγάλη γιορτή. Ειναι η εγγραφή των αθλητών για τον αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθηνας, που έτρεξα την επομένη ημέρα. Εκεί γνώρισα μια αθλήτρια απο την Αλάσκα και μου ανέφερε για το Μαραθώνιο του Μεσονυκτίου, όπως τον αποκαλούν οι ντόπιοι το δικό τους.
|
προεόρτια: η εγγραφή στον αγώνα
|
|
κάποιοι το χρειάζονται...
|
|
ready to start
|
Να είστε προσεκτικοί. Αν βάζετε μακροπρόθεσμους στόχους στη ζωή σας, το υποσυνείδητο τις θυμάται και όταν έλθει η στιγμή τις αναδύει... και τότε πρέπει να γίνουν. Έτσι συνεβη και σε εμένα. Εύκολο ταξίδι;;; όχι βέβαια!! στην εποχή του covid ειχαν ακυρωθεί πολλές πτήσεις και τα ταξίδια παρέμεναν προβληματικά. Σχεδιασμοί στο μυαλό, σχεδιασμοί επί χάρτου... τίποτε δεν μου έβγαινε... μόνο το internet πρόσφερε ταξίδια σε εικονική πραγματικότητα.
|
στη γραμμή εκκίνησης
|
|
ο εθνικός ύμνος
|
|
προθέρμανση πριν τον αγώνα
|
Αν και είχα κάνει εγγραφή στον αγώνα, ήδη απο το Νοέμβριο, τίποτε δεν ηταν ακόμη σίγουρο... μέχρι αρχές Μαρτίου που άνοιξαν τα σύνορα για ΗΠΑ και Καναδά. Τότε πάρθηκε η απόφαση. Μιάς που θα πήγαινα για τον αγώνα ας συνδυάσω και κάτι επιπλέον. Στην Αλάσκα δεν έρχεσαι συχνά! Ρώτησα φίλους και γνωστούς και πήρα πληροφορίες. Μετά ήρθε η διαδρομή και ο προγραμματισμός. Καθόλου εύκολη υπόθεση. Η Αλασκα ειναι από μόνη της μια "ήπειρος"... που στα πρώτα 1000 χλμ συνάντησα μόνο μία πόλη και 2-3 ενδιάμεσους σταθμούς για ανεφαδιασμό. Η αλάσκα ειναι απομονωμένη απο τον υπόλοιπο κόσμο. Έχει μόνο δάση, λίμνες και ποτάμια.
Κάθε πολιτεία των ΗΠΑ κάνει τους δικούς της αγώνες, που οι αμερικανοι συμμετέχουν απο την πολιτεία nr1 μέχρι την nr50 που ειναι η αλάσκα ως η τελευταία ενσωματοθείσα πολιτεία. Συνάντησα κάποιους δρομείς που με συγκίνηση μου έλεγαν οτι είναι η τελευταία τους συμμετοχή... ολοκλήρωσαν και τους 50. Βέβαια δεν περίμεναν 50 χρόνια καθότι την ίδια χρονιά μπορει να γίνουν 4 και 5 αγώνες σε άλλες πολιτείες.
|
να! εκεί είναι ο τερματισμός
|
|
I have a message
|
Ο αγώνας δεν έχει το νταβαντούρι του Μαραθωνίου της Αθήνας. Που σοκολατάκια, μπανάνες και κρητικούς χορούς στους ενδιάμεσους σταθμούς, εδώ μόνο νεράκι!!
Στη διαδρομή συνάντησα το superman με τη σημαία του, επίσης έναν πιτσιρίκο, περίπου δέκα χρονών, και μία έγκυο, με προχωρημένη εγκυμοσύνη, που έτρεχε τόσο άνετα σαν να μην κουβαλούσε ένα μωρό μαζί της. Αυτό το μωρό θα λέει κάποτε οτι έτρεξε το πρώτο του αγώνα πριν καλα-καλά ανοίξει τα ματάκια του. Δεν μπορώ να φανταστώ, αν στη θέση της θα ήταν μια ελληνίδα μέλλουσα μητέρα, τι θάκουγε απο το σόι...το δικό της ή του άνδρα της...ιδού η απορία!!
Για να ειμαι ειλικρινής, περισσότερο φωτογράφιζα παρά έτρεχα. Όταν όμως τρέχω διατηρω σταθερό τέμπο, γύρω στα 7χλμ/ω, χωρίς αυξομειώσεις... Ετσι με 3ω20λ και με άπειρες στάσεις, κατέκτησα το μετάλλιο συμμετοχης (!!!) περισσότερο για τις ανάγκες της φωτογράφησης παρά για μένα τον ίδιο. Σε εμένα έμεινε η ευχάριστη διαδρομή μέσα απο ένα παρκο 20 χιλιομέτρων όπου αριστερά μου είχα το μεγάλο θαλάσσιο κόλπο και δεξιά μου ψηλές βουνοκορφές, που όταν φώτιζε ο ήλιος τις χιονισμένες χαράδρες τους, έμοιζαν σαν τις ευρωπαικές Άλπεις.
9.day June 18 Air Alaska (ANC-JNU)
19..47-21.22
Φεύγω απο το Anchorage με κατεύθυνση Α-ΝΑ. Η μέρα σήμερα αργεί να τελειώσει. Ξύπνημα στις 6.00, μετά ο αγώνας και το απόγευμα η πτήση για Juneau όπου φτάνω το βράδυ και μετά τα μεσάνυκτα φεύγω με πλοίο για τον Καναδά ... Σας μπέρδεψα, το ξέρω.
|
Το χαμογελαστό πρόσωπο που φιγουράρει στην ουρά των αεροπλάνων της Alaska Airlines είναι αυτό του Chester Seveck, ενός βοσκού ταράνδων και εκπληκτικού Εσκιμώου χορευτή, που για χρόνια χαιρετούσε τους τουρίστες που ερχόντουσαν στο Kotzebue της Αλάσκας |
Όπως έχουμε εμείς την Αegean, για τις εσωτερικές πτήσεις, έτσι και οι αλασκάνοι (🧐) έχουν την Air Alaska. Η πτήση για το Juneau διαρκεί 1ω40λ. Θα μου πείτε, ποιό ειναι το Juneau και που βρίσκεται. Μόλις τώρα τόμαθα και εγώ... ειναι η πρωτεύουσα της Αλάσκας με πληθυσμό γύρω στους 30000 κατοίκους, δεκα φορές λιγότερους απο ότι το Anchorage, και όπως συμβαίνει παντού υπάρχει διαμάχη υπεροχής μεταξύ τους. Και πού βρίσκεται; ας φανταστούμε την περιοχή ανατομικά: το κεφάλι είναι η Αλάσκα που ξέρουμε όλοι. Όμως προεκτείνεται Α-ΝΑ που αποτελεί το λαιμό της. Εκεί που είναι το καρυδάκι του λάρυγγα είναι το Juneau, η πρωτεύουσα. Λίγο παρακάτω, στον οισοφάγο, είναι το Sitka, πρώτη πρωτεύουσα, όπως έγινε σε εμάς με το Ναύπλιο, και που μεταφέρθηκε (1906) για εμπορικούς κυρίως λόγους στο Juneau (Τζούνο προφέρεται), πόλη που είχε ήδη εποικισθεί (1880) απο το διαβόητο χρυσοθήρα Joe Juneau επειδή βρήκε χρυσό εδώ πέρα και έφτιαξε το μεγαλύτερο χρυσορυχείο στον κόσμο. Η εξόρυξη χρυσού σταμάτησε το 1944 συνεπώς, αν ερθείτε εδώ, σαν νέοι χρυσοθήρες, τζάμπα ο κόπος σας, θα ανταμειφθείτε όμως γιατι το τοπίο είναι απο μόνο του ένα χρυσορυχείο.
Παρόλα τα σύννεφα, κάποια παράθυρα καιρού μου έδωσαν την ευκαιρία να αποθανατίσω τους ορεινούς χιονοσμένους όγκους, που περικλείονται μέσα στους εθνικούς δρυμούς και να δω για πρώτη φορά αυτό το τρομακτικό βουνό, το Saint Elias Mountains (5959m) που είναι τμήμα μιας ολόκληρης οροσειράς με το όνομα Pacific Coast Ranges (στη ΝΑ Αλάσκα και ΝΔ Yukon Καναδα). Η περιοχή δεν συγκρίνεται με τις Άλπεις, με τα Ιμαλάια σίγουρα. Μιλάμε για μια τεράστια περιοχή με ορεινούς όγκους, πλήρως προστατευόμενους όπου η οδική πρόσβαση είναι δύσκολη.
|
NA ακτές της Αλάσκας: Pacific Coast Ranges
|
Το Saint Elias θεωρείται η δεύτερη πιό ψηλή κορυφή στις ΗΠΑ και Καναδά, και είναι πρόκληση για τους αναρριχητές καθότι έχει ένα τεράστιο κατακόρυφο ανάγλυφο, συγκρίσιμο με το Denali και τις κορυφές των Ιμαλαίων. Η κύρια κορυφή του ειναι μία πυραμίδα, όπως η κορυφή του Ταυγέτου και πιστεύω πως θα ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακή όταν o καιρός το επέτρεπε.
|
Saint Elias
|
Πάμε για προσγείωση και οι ορεινοί όγκοι φαίνονται τώρα πολύ καθαρά. Χιονισμένες βουνοκορφές, απρόσιτες χαράδρες, νησιωτικά συμπλέγματα, πανέμορφες εικόνες την ώρα που ο ήλιος δύει και χρωματίζει, με τις πορφυρές του ακτίνες, τις γρανιτώδεις ορθοπλαγιές και τα ήρεμα νερά του glacier bay. Η περιοχή του Juneau ειναι γεμάτοι απο κόλπους και θαλάσσιους διαύλους (straits) με γύρω λόφους απο 600-800 μέτρα υψόμετρο.
|
Favorite Channel
|
|
Lincoln Island near Juneau
|
Welcome to Auke bay με καλοσωριζει μια επιγραφή στο terminal του Alaska Marine Highway όπου με περιμένει το πλοίο της γραμμής, που θα ξεκινήσει μετα απο 4 ώρες, στις 2.30 το πρωί. Και εδώ που γράφω και γράφω ρίχνω μια ματιά έξω και βλέπω πως έχει νυκτώσει για τα καλά... είναι η πρώτη μου "νύκτα" στην Αλάσκα.
|
University of Alaska Southeast, in the Auke region
|
|
Auke Lake
|
Αποκοιμιέμαι με το ρυθμικό θόρυβο των μηχανών του πλοίου να με μεταφέρουν σε άλλους κόσμους, μακρυά απο την Ελλάδα, εδώ που όταν ξημερώνει εκεί δύει. Έχουμε 11 ώρες διαφορά και το jet lack τόχω ξεπεράσει.
10.day June 19, (JNU-PRU) passing Alaska Fjords by ferry, visit Ketchikan
departure from Juneau AK at 2.30am (45h)
overnight in Matanuska
Μόλις αυτές τις ημέρες άνοιξε η πορθμιακή γραμμή μεταξύ Αλάσκας και Καναδά, μετά απο μακροχρόνιες διαμάχες των δύο χωρών για τον τελωνειακό έλεγχο της περιοχής. Έπεφτε μεγάλο πιστολίδι όταν λαθροκυνηγοί και άλλοι "ευυπόληπτοι πολίτες" προσπαθούσαν να περάσουν τα σύνορα παράνομα, όπως μου διηγείται η Kathrin, αξιωματικός του πλοίου και με πατέρα από την Κεφαλλονιά, ... I love greece, μου λέει χαμογελαστά και μου προτείνει να μείνω ξάγρυπνος για να δω το Wrangell narrow by night.
|
oldtimer Juneau
|
|
προβλήτα στο Auke Bay (η ώρα είναι περίπου 1.00 βραδυνή)
|
Αυτό τον Α-ΝΑ δίαυλο της νησιωτικής Αλάσκας ελάχιστοι ευρωπαίοι τον γνωρίζουν και φυσικά ούτε εγώ αν δεν μου τον είχε εκμυστηρευτεί φιλος απο τη Νυρεμβέργη, όπου το πλοίο (ferry) διέρχεται μέσα απο το νησιωτικό σύμπλεγμα του Αρχιπελάγους Αλεξάντερ γεμάτο απο βραχονησίδες καλυμμένες με έλατα και ονειρικά δάση σαν τα "ψηλά βουνά" του Ζαχαρία Παπαντωνίου να ξαναζωντανεύουν.
|
βραχονησίδες |
Σήμερα είναι Κυριακή, η 10. μέρα ενός ταξιδιού πρωτόγνωρου και μυθικού, εκεί που πρέπει να γυρίσεις την υδρόγειο 180 μοίρες για να δεις που βρίσκομαι. Μία περιοχή χωρίς τη σκόνη και το θόρυβο των πόλεων, χωρίς την πολυκοσμία και τα συγκοινωνιακά προβλήματα παρά μόνο με δένδρα, ποτάμια και νερά. Οι φωτογραφίες αντικατοπτριζουν μερικώς μόνο την πραγματικότητα, πρέπει νάρθεις και να ζήσεις την Αλάσκα. Να αφουγκραστείς την αγωνία της λεπτομέρειας για τους εξερευνητές της, όπως του Peter που συνάντησα στο Coldfoot, των κατοίκων της περιοχής, όπως του Jack στο Wiseman που ζει όπως ο προ-προπάππους του στην εποχή της προβιομηχανικής επανάστασης και τους δρυμείς χειμώνες της που η θερμοκρασία κατεβαίνει στους -30C. Μου κάνει μεγάλη εντύπωση πως συνταξιδειώτες μου κρατούν σημειώσεις. Στέκονται στο κατάστρωμα, βλέπουν το τοπίο και σημειώνουν. Αν είχαν και ένα πινέλο θα το ζωγράφιζαν κιόλας!
|
ψαρεύοντας σολωμούς
|
Η μέρα σήμερα ειναι βροχερή και ένα λευκό πέπλο έχει καλύψει τις κορυφές των λόφων. Σαν ένα βουκολικό τοπίο φθινοπωρινού πρωινού κάπου στη Φλώρινα. Η περιοχή κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ σε βροχόπτωση και η σημερινή ψηλή βροχούλα μοιάζει να χαιδεύει το πρόσωπο παρά να ενοχλεί.
Ο διάπλους ακολουθει τα δαιδαλώδη περάσματα με βραχονησίδες πάνω στις οποίες έχουν φυτρώσει αυτά τα ψιλόλυγνα μαύρα έλατα, σαν να είναι έτοιμα να κάνουν την πιρουέτα τους πάνω στα ήρεμα νερά του αρχιπελάγους Αλεξάνδρου, απο το όνομα καποιου τσάρου. Μην ξεχνάμε οτι η περιοχή ανήκε στους ρώσους και αγοράστηκε το 1867 απο τους αμερικανούς. Η επισήμη τελετή εξαγοράς έγινε εδώ στο Σίτκα (Οκτώβριο του ίδιους έτους), που ιδρυσαν ρώσοι εξερευνητές το 1799.
|
Sitka
|
Πλησιάζουμε το Neva strait, ένα πολύ στενό σημείο της διαδρομής που αν απλώσω το χέρι μου πέρα απο την κουπαστή θα αγγίζω τις βελόνες ενός έλατου. Όλη η διαδρομή έχει πολύ στενά περάσματα, αλλά αυτό ειναι μοναδικό! Για να σας μεταφέρω την εικόνα, φανταστείτε το στενό του Beagle, στα νότια της Uschuaia σε συνδυασμό με τους βράχους του Πουκέ, που κρέμονται μέσα στη θάλασσα, χωρίς τον τροπικό παράδεισο και τα τιρκουάζ νερά, και αυτό για 45 ολόκληρες ώρες.
Κάθομαι στο lounge του πλοίου και βλέπω τον καμαρώτο να κοιτά προς τη θάλασσα με περιέργεια. Μου λέει οτι η περιοχή έχει πολλά είδη θαλάσσιων θυλαστικών, όπως η φάλαινα δολοφόνος (ζυγίζει περίπου 5 τόνους), οι θαλάσσιοι ελέφαντες (πολύ μεγαλύτερους απο εκείνους της Καλιφόρνιας) και belugas που μοιάζουν με το τεράστιο μεταγωγικό αεροπλάνο της Airbus, απο τα οποία πήρε και το ονομά του. Εγώ πάντως δεν βλέπω καμία κίνηση παρά μόνο ένα ψαροκάικο να κόβει βόλτες και να μαζεύει σολωμούς. Οι σολωμοί, που ξεκινούν ένα μακρύ ταξίδι αναπαραγωγής και μέχρι το τέλος της διαδρομής τους έχουν φαγωθεί απο τις αρκούδες ή από εμένα που λατρεύω να τον τρώω με πουρέ, αυτόν τον άγριο της Αλάσκας και όχι του ιχθυοτροφείου απο το Σκλαβενίτη. Για εκείνους που είναι λάτρεις του είδους τους ας γνωρίζουν οτι μία μερίδα βασιλικού σολωμού (Chinook, 45kgr) περιέχει 200 θερμίδες, 22γρ πρωτείνης, 12γρ λίπους και 75mgr χοληστερόλης αν και τα Ω3 λιπαρά τον κανουν τόσο φημισμένο... τώρα, αν εχει και βαρέα μέταλλα, θα φανεί στη νεκροψία 🤪🤪.
Φθάνουμε στο Wrangell Narrow μετά απο 27 ώρες ταξίδι, στις 4.00 τα ξημερώματα. Πήρε το όνομά του απο το ρώσο ναύαρχο Baron Ferdinand von Wrangell που ήταν κυβερνήτης της περιοχής απο το 1830-1835. Στο στενό αυτό, το πλοίο κάνει ένα πραγματικό σλάλομ στην πορεία του για να το διασχίσει. Είναι ένα φιδίσιο πέρασμα 46 ελιγμών που ο καπετάνιος χρειάζεται πλοηγό για να ανταπεξέλθει. Αν είχατε φοβηθεί με τον Οδυσσέα στο πέρασμά του απο τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη, εδώ θα σας κοπεί η ανάσα και μάλιστα ξημερώματα.
|
Wrangell Narrow |
|
η πλεύση απαιτεί πλοήγηση |
|
φιδίσιοι ελιγμοί απο το MATANUSKA
|
Το πλοίο προσεγγίζει το στενό λίγη ώρα μετά απο το ψαροχώρι Peterburg. Εκεί που φωτίζει ο κόκκινος φάρος εκεί είναι και η είσοδος. Το Matanuska μειώνει ταχύτητα στους 10 κόμβους απο τους 16-17 κόμβους που έτρεχε. Στη γέφυρα μένει ξάγρυπνος ο καπετάνιος, ένα κατάστρωμα παρακάτω ξάγρυπνος και εγώ. Το μικρότερο στένωμα διάπλους εμφανίζεται σε κάποια σημεία του να αγγίζει το μισό μήκος ενος ποδοσφαιρικού γηπέδου, ούτε στο στενό της Ηγουμενίτσας να ήμουνα, χάριν όμως εξελιγμένων συστημάτων πλοήγησης, η πορεία του πλοίου δεν κινδυνεύει.
|
Στο δίαυλο Wrangell με τον πλοηγό (φαίνεται ο κυματισμός της παλίρροιας)
|
|
σε κάποιες δύσκολες συνθήκες
|
|
το "αδελφό" πλοίο στα σκαριά
|
|
στην ίδια διαδρομή πλέουν και τα κρουαζερόπλοια
|
|
υδροπλάνο ψυχαγωγίας
|
Βασικά, το πρόβλημα δεν είναι τόσο το στένωμα όσο το βάθος του στενού που ποικίλλει ανάλογα με τη στάθμη του νερού που ανεβοκατεβαίνει 4 φορές την ημέρα με αντίστοιχη παλίρροια και άμπτωτη. Και αν επικρατεί ομίχλη, τότε ρίχνουμε άγκυρα και πίνουμε καφέ, μέχρι να φύγει. Με ομίχλη απογορεύεται ο διάπλους. Όσο για το βάθος δεν σας το μαρτυρώ για να μην σας τρομάξω ..the channel is only 19 feet deep και χρησιμοποιείται ένας ειδικός αλγόριθμος επιτρεπτής πλεύσης. Είναι πράγματι εντυπωσιακό...οι φωτογραφίες το αποδεικνύουν. Σε κάποια σημεία φαίνεται και η ροή του ρεύματος με αντίθετη πορεία προς τη δική μας.
|
ροή νερού με αντίθετη κατεύθυνση
|
Μετά απο μιάμιση ώρα στενής διέλευσης, το άνοιγμα ανοίγει. Στο βάθος φαίνονται χιονισμένες βουνοκορφές μπερδεμένες με ηλιακές ακτίνες και χαμηλή νέφωση. Ξημερώνει μιά άλλη μέρα του συναρπαστικού ταξιδιού και γύρω στο μεσημεράκι φτάνουμε στο Ketcikan.
"Alaska's first city" ήταν το παρατσούκλι του Ketchikan επειδή είναι η πρώτη πόλη που συναντάς με το πλοίο ερχόμενος απο το Vancouver/Seattle. Εδώ ερχότανε η αυτόχθονη φυλή Tlingt και ψαρεύε τα καλοκαίρια. Αργότερα, η περιοχή εποικίστηκε (1887) επειδή τα νερά του πρόσφεραν πλούσια γεύματα στους ψαροφάγους. Στην πόλη υπάρχει η πλουσιότερη συλλογή τοτέμ στον κόσμο. Εδώ το πλοίο σταματά για 2 ώρες, κατεβαίνω και ψάχνω ταξί για να με πάει στην πόλη που απέχει περίπου 10 χιλιόμετρα. Και εκεί που περιμένω, σταματά μια αμερικανίδα οδηγός και προσφέρεται να με πάει στην πόλη μαζί με τους Bab και Maffie απο το Seattle, που γνώρισα στο ταξίδι (και θα μας γυρίσει αργότερα). Ανέλπιστη προσφορά από μια κάτοικο του Ketchikan, που χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό της ως ένα είδος αγοραίου ταξί για να βγάζει το χαρτζιλίκι της ημέρας. Της δώσαμε 15$ ο καθένας μας. Good business!
|
περίφημα τοτέμ στο Ketchikan
|
H πόλη ήταν η πάλαι ποτέ Τρούμπα του Πειραιά ή τουλάχιστον μια περιοχή της που λέγεται old red light district με το περίφημο dolly's house.
|
famous Dolly's house
|
|
old district
|
Το Ketchikan έχει μόνο τουριστικό ενδιαφέρον καθότι είναι σταθμός των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων, των 5000 επιβατών, ενώ με το δικό μας ferry ταξιδεύουν γύρω στα 50 άτομα.
|
κρουαζερόπλοια των 5000 επιβατών
|
Έχει μόνο τουριστικό ενδιαφέρον καθότι είναι σταθμός των τεράστιων κρουαζιερόπλοιων, των 5000 επιβατών, ενώ με το δικό μας ferry ταξιδεύουν γύρω στα 50 άτομα.
|
η μυσταγωγία της τελευταίας μπουκιάς
|
Σήμερα είναι ξεχωριστή μέρα. Ειναι η Juneteeth, ημέρα που ελευθερώθηκαν οι σκλάβοι στις νότιες περιοχές των ΗΠΑ (1865) ως κατάλοιπο βρετανικής και ισπανικής κυριαρχίας, ενώ θα τερματίσουν οι αθλητές, στο θαλάσσιο αγώνα μεταξύ Seattle-Ketchikan, με όποιο μέσο θέλουν εκτός από μηχανοκίνηση. Η απόσταση ειναι 750 μίλια (1200χλμ) και διαρκεί σχεδόν μια εβδομάδα. Ίσως τους πρώτους να συναντήσουμε στην πορεία μας προς νότο.
|
James .... Bab και Maffie |
Στα επόμενα 160χλμ είναι τα σύνορα με τον Καναδά. Η διάσχιση της Αλάσκας, περίπου 2700 χλμ, κάπου εδώ τερματίζεται. Απίστευτες εμπειρίες, πρωτόγνωρες εικόνες και τη φράση "τέτοιο μέρος δεν έχω ξαναδεί" την έχω επαναλάβει αρκετές φορές. Γνώρισα ωραίους και ευγενικούς ανθρώπους, μίλησα μαζί τους και έμαθα το τρόπο ζωής τους σε αυτή την τόση μακρινή γη, ενώ χόρτασε το μάτι μου δάση, νερά και...σολωμούς. Τα τοπία ειναι μοναδικά, όπως τα θαυμάζουμε σε διάφορες ιστοσελίδες, που υπόσχονται και περιγράφουν ρομαντικά ταξίδια από συντάκτες που ουδέποτε τα έχουν επισκεφτεί!
Φυσικά, δεν μου δόθηκε η ευκαιρία για εξαιρετικές φωτογραφίες επειδή ο καιρός δεν το επέτρεψε. Θέλει χρόνο και υπομονή.. και κρατώ αυτό που μου είπε ο Jack στο Wiseman "Δημήτρη, σε περιμένω να φωτογραφήσεις το Βόρειο Σέλας κάποια πολική νύκτα, αλλά δεν θα μείνεις για μια μόνο νύκτα, τουλαχιστον για τρεις, αν θέλεις να μείνεις με ανοικτό το στόμα για το χρωματικό θέαμα που προσφέρει".
11.day June 20, (JNU-PRU) towards to Western Canada
arrival in Prince Rupert, British Columbia (BC) at 11.15pm
overnight in Prince Rupert
Έχουμε ήδη εγκαταλείψει το νησιωτικό σύμπλεγμα της Αλάσκας και ανοικτεί όχι ακριβώς στον Ειρηνικό Ωκεανό αλλα σχεδόν. Βλέπεις το σκούρο χρώμα της θάλασσας, την απεραντοσύνη αυτού του μεγάλου ωκεανού και αφίεσαι νοερά να φαντάζεσαι ότι κάπου εκεί απέναντι είναι η χερσόνησος Καμτσάτκα και η Σαχαλίνη, το νησί των καταδίκων όπως το περιέγραψε δραματικά ο Τσέχωφ στο περίφημο ομώνυμο έργο του.
Μπήκαμε στα χωρικά ύδατα του Καναδά και άνοιξε το μπαρ με αλκοολούχα ποτά. Εδώ και μέρες αναζητώ μια μπύρα. Στα supermarkets δεν πωλείται παρά μόνο σε ειδικά μαγαζιά, που απέξω φαίνονται σαν κακόφημα σπίτια με τεράστιες πινακίδες "απαγορεύεται η είσοδος σε άτομα μικρότερα των 16 ετών" ... άρε ελλαδα σκεφτηκα!! Παραγγέλνω μια Alaska Amber dark των 6$ που γεμίζει δεν γεμίζει ενα ποτήρι του νερού. Την ήπια μονορούφι σαν να ήμουνα σε κάποια όαση και αναζητούσα νερό.
|
τελευταίο στενό πριν τον προορισμό (Prince Rupert)
|
Ο
Καναδάς δεν θελει βίζα αν εισέλθεις με οποιοδήποτε μέσο εκτός αεροπλάνου (τότε θέλει την eta-visa) αλλα σίγουρα το ArriveCan, κάτι σαν το δικό μας PLF την εποχή του covid. Η διεκπεραίωση με τα διαβατήρια έγινε σε χρόνο ρεκόρ και με ελάχιστες διατυπώσεις. Ούτε δακτυλικά αποτυπώματα ούτε έλεγχος στην ίριδα του ματιού. Παραγγέλνω ένα ταξι και πηγαίνω ξενοδοχείο. Πέφτω για ύπνο, τον χρειάζομαι μετά σπο 45 ώρες έντασης.
Επιβεβαιώνω
τα προγνωστικά που θέλουν βροχερό καιρό. Ακόμη και έτσι το θαλασσινό τοπίο ειναι μαγευτικό. Όλοι εδώ ασχολούνται με τη θάλασσα, κυρίως ψαρεύουν. Το Prince Rupert, το όνομα απο ένα γερμανο-εγγλέζο πρίγκηπα του 15. αιώνα που ήταν κυβερνήτης στα εδώ αποικιακά μέρη, είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, που τα προσεγγίζουν τα θεόρατα φορτηγά πλοία της COSCO, που μέτρησα σειρές 30x25x12 containers, δηλαδή 9000, ερχόμενα απο τη άλλη πλευρά του ειρηνικού (Κίνα) κατάφορτα με "ό,τι πάρεις 1 ευρώ" που το αντίστοιχο σλόγκαν εδώ είναι "DOLLORAMA". Στο λιμάνι υπάρχει τερματικός σταθμός τρένου για τη μεταφορά τους στην ενδοχώρα. Σε προηγούμενο ταξίδι μέτρησα κάπου στα 150 βαγόνια που τα έσερναν 4 ντηζελμηχανές της AMTRAC.
|
Prince Rupert: ένα τεράστιο λιμάνι απο containers
|
Σε μία ώρα περίπου φθάνουμε στο Prince Rupert, το δυτικότερο άκρο του Καναδά και στην "πρωτεύουσα" του σολωμού. Εδώ, δεν χρειάζεται να τον ψαρεύεις, έρχεται μόνος του στο πιάτο σου, άλλωστε εδώ γίνεται και το παγκόσμιο πρωτάθλημα ψαρέματος που αν πιάσεις λιγότερα απο 200 κιλά σολωμό σού αλλάζουν κατηγορία!!
|
Prince Rupert: εδώ όλοι ψαρεύουν
|
|
σύμβολο της πόλης: η φάλαινα δολοφόνος
|
Ήθελα και εγώ να συμμετάσχω στο αποκαλούμενο fishing charter, όπου μια μέρα, πάνω σε πλοιάριο, σού προσφέρουν όλα τα σύνεργα και ό,τι πιάσεις το παίρνεις σπίτι σου (και εγώ μαζί μου στην Ελλάδα 🤪🤪). Το θέμα δεν είναι να τσιμπήσει το δόλωμα, αλλά η τέχνη να το βγάλεις έξω (και μετά να το καθαρίσεις). Εκεί σε βοηθάνε, μόνος σου δεν μπορείς, αν είσαι πρωτάρης. Δήλωσα συμμετοχή και πήρα απάντηση. ...sorry, our next availibility is for June 2023, we are overbooked for 2022!!! Το άθλημα αυτό είναι πολύ διαδιδομένο στην περιοχή και έρχεται κόσμος απο όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ και Καναδά για ένα Σαββατοκύριακο. Κλείνουν θέση πολλούς μήνες πριν!!
|
ψάρι 17 κιλών
|
|
... και το μισό το πετάνε!
|
Έξω, ο καιρός είναι μουντός και νύκτωσε. Αυτή τη νύκτα που περίμενα τόσο καιρό. Τι να πω, ωραίο το θέαμα "ο ήλιος του μεσονυκτίου" αλλά δεν παλεύεται, όπως άλλωστε και η "πολική νύκτα". Έμαθα να θαυμάζω τους ντόπιους που αντέχουν τόσες "ιδιόρυθμες" μεταβολές της φύσης.
|
... we are out there, pray to God!
|
No comments:
Post a Comment