2. Πως γεμίζω έξυπνα μια χειραποσκευή και τί να έχω μαζί μου
3. Επιλογή θέσης στο αεροπλάνο και κατάσταση πτήσης
4. Αποζημείωση λόγω πολύωρης καθυστέρησης ή καταλύματος
5. Επιλογή αεροπορικής εταιρείας
6. Πότε αγοράζω το εισιτήριο, νωρίς ή αργά και η περίπτωση του Skiplagging;
7. carriers, codeshare, κάρτα Μιλίων και επιβράβευση συχνών επιβατών
7A. Aegean: αλλαγές στη επιβράβευση συχνών επιβατών (Gold members) από 5 Νοε 2025
8. Jet lag σε υπερπόντια ταξίδια: πως να το διαχειριστώ;
![]() |
| ckeck-in με 4 βαλίτσες |
Το κείμενο αυτό αφορά βασικά εκείνους που ταξιδεύουν συχνά, αλλά και τους υπολοίπους. Η πιθανότητα κάτι να πάει στραβά σε ένα ταξίδι έχει αυξηθεί στα μετέπειτα χρόνια του COVID, όπου ο κόσμος ταξιδεύει συχνότερα και κατά τη γνώμη μου, καλά κάνει. Εκατομμύρια βαλίτσες διακινούνται και κάποιες απο αυτές θα μείνουν πίσω... αυτό είναι πλέον πολύ πιθανό. Μου έχει ήδη συμβεί σε ταξίδι μου στην Τενερίφη, όπου η βαλίτσα ήρθε μετά από μια μέρα χάρη της προσπάθειας του τοπικού οδηγού, διαφορετικά.... Ας φτιάξουμε λοιπόν μαζί τη βαλίτσα των ονείρων σας!
1. cabin baggage vs checked baggage?
Τελευταία, έχω υιοθετήσει την παροιμία ..κάλλιο πέντε και στο χέρι, παρά δέκα και καρτέρι.... εννοώ ότι αποφεύγω πλέον να έχω μεγάλη βαλίτσα (checked baggage) παραμόνο χειραποσκευή (cabin baggage) που μαζί με ένα τσαντάκι (personal item) είναι αρκετά για ένα ταξίδι λίγων ημερών, όπως είναι τα ταξίδια των περισσοτέρων.
😡 μειονέκτημα 👉 η μεγάλη βαλίτσα μπορεί να μην αφιχθεί έγκαιρα στον τόπο προορισμού για τεχνικούς λόγους. Αυτοί είναι κυρίως δύο: (1) να έχετε ανταπόκριση σε ένα μεγάλο αεροδρόμιο (Λονδίνου ή Φρανκφούρτης) και η μεταφόρτωσή της να είναι χρονικά αδύνατη. Σε αυτή την περίπτωση επιλέξτε πτήσεις, όπου ο χρόνος παραμονής σας, στο ενδιάμεσο αεροδρόμιο, να μην είναι των 40 λεπτών, αλλά τουλάχιστον 90 λεπτών ή 2 ωρών, (2) να έχει καθυστέρηση η πρώτη πτήση, οπότε εσείς μεν θα προλάβετε τη δεύτερη τρέχοντας, όχι όμως και η βαλίτσα σας. Εντούτοις, τα logistics (που εφαρμόζονται στα αεροδρόμια) έχουν βελτιωθεί πολύ και καταγράφουν τη βαλίτσα σας, από τη στιγμή που κάνετε check-in, μέχρι την ώρα που θα την παραλάβετε.
- ✋ στην χειραποσκευή ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να έχετε μαζί σας αιχμηρά αντικείμενα (ακόμη και τα ορειβατικά μπατόν ίσως να μην σας τα αφήσουν στον έλεγχο), υγρά άνω των 100ml, μπουκάλι με νερό και ένα σωρό άλλα μικροαντικείμενα (αναπτήρες με αέριο, εκρηκτικά, σουγιάδες....). Όλη την απαγορευμένη λίστα μπορείτε να διαβάσετε πριν εκδώσετε το εισιτήριο ηλεκτρονικά,
- 👉 στη χειραποσκευή επιτρέπεται να έχετε φάρμακα, είδη υγιεινής, μωρομάντηλα, ωτοασπίδες, κλειδιά σπιτιού και αυτοκινήτου, που για ευνοήτους λόγους τα έχετε πάντα μαζί σας. Ελπίζω νάχετε πάρει το διαβατήριο, τα γυαλιά ηλίου, την κρέμα ξυρίσματος, νάχετε εκδώσει τη βίζα (αν χρειάζεται) και νάχετε διπλοκλειδώσει την εξώπορτα 😂! Πάρτε και 1-2 depon, περισσότερο για τους μυικούς πόνους και όχι για πονοκέφαλο, εκτός αν φοβάστε κάποια ενόχληση σε πρόσφατο σφράγισμα δοντιού,
- ✋✋ στις βαλίτσες ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ να έχετε power bank και laptop (γιατί μπορεί να προκαλέσουν έκρηξη ή πυρκαγιά), τις περνούν απο ακτίνες και αν τα βρουν δεν αφήνουν τη βαλίτσα να φύγει. Ακόμη και Μπαταρίες, καλό είναι να μην υπάρχουν στη βαλίτσα σας, γιατί δεν ξέρετε σε τι περίεργο υπάλληλο θα πέσετε. Πρέπει εσεις να την ανοίξετε που ήδη βρίσκεστε αλλού και να τις αφαιρέσετε... μύλος δηλαδή. 👉 Επομένως, powerbank (με ισχύ μικρότερη των 30000mAh), υπολογιστές, κινητό, φακός κεφαλής, μπαταρίες πάντα μαζί σας στην χειραποσκευή.
![]() |
| αναγγελία αναχώρησης |
![]() |
| Angkor Inter'l airport |
Αραδιάστε όλα τα ρούχα σας στο κρεββάτι, παντελόνια, μπλουζάκια, εσώρουχα κ.λπ. και διαλέξτε τα μισά... ναι! καλά διαβάσατε, με μια μικρή εξαίρεση στα εσώρουχα, αν και αυτά μπορείτε να μειώσετε χρησιμοποιώντας εσώρουχα merino που δεν μυρίζουν και είναι πολύ ελαφριά. Διαλέξτε εκείνα τα ρούχα που δεν τσαλακώνουν, ταξίδι θα πάτε, όχι σε δεξίωση(!) και αν ο χώρος δεν αρκεί χρησιμοποιήστε τα compressed bags (σάκος συμπίεσης) που συμπιέζουν τα ρούχα στο μισό. Κάντε κάποιους χρωματικούς συνδυασμούς και αφήστε στην άκρη τα κομμάτια που δεν συνδυάζονται μεταξύ τους. Τα μωρομάντηλα δίνουν λύσεις γιαυτό νάχετε αρκετά μαζί σας.
👉 Αξιοποίησε σωστά τους χώρους της χειραποσκευής, γεμίζοντας τα κενά με παπούτσια (τις κάλτσες μέσα στα παπούτσια για να μην πάει χαμένος ο κενός χώρος) και αξεσουάρ (π.χ. φορτιστή για το κινητό ή power bank και καλώδιο φόρτισης). Η χειραποσκευή σας χωρά πολύ περισσότερα από ό,τι φαντάζεστε. Τα ρούχα που τσαλακώνουν διπλώστε τα κυλινδρικά και τοποθετήστε τα στο ανοιγόμενο μέρος (με το διχτάκι και το φερμουάρ), ενώ τα βαριά αντικείμενα τοποθετήστε τα στον πάτο της χειραποσκευής. Πάρτε μαζί σας 2-3 πλαστικές σακούλες zip (εκείνες για τα τρόφιμα) για να τοποθετήσετε αργότερα τα άπλυτα.
| επιστροφή: πετάμε στα Ιμαλάια, ο πιλότος διάλεξε σύντομη πορεία |
![]() |
| Α-380: βλέπετε που είναι το σακίδιό μου; εκεί καθόμουνα |
| απο τη ζέστη... στο κρύο, Μόναχο στους -2C |
| επιτέλους, βλέπω ένα βουνό... μετά από 10 σχεδόν μέρες |
Και ήρθε η ώρα να πετάξετε. Κάντε ckeck-in απο το σπίτι σας (αν και στο αεροδρόμιο θα χρειαστεί να το ξανακάνετε, σε περίπτωση παράδοσης βαλίτσας) και επιλέξτε θέση εκ των προτέρων.
![]() |
| αποφύγετε σειρές θέσεων με 3 ή 4 καθίσματα |
![]() |
|
Boeing 747 |
![]() |
| όταν το ταξίδι βαίνει καλώς! |
![]() |
| θέση 99Α, άνετη και ευρύχωρη στο Airbus A380 |
![]() |
| Στο Airbus A350-900 υπάρχει μόνο μια σούπερ θέση, η 43Β... |
![]() |
| ... η οποία είναι ανακλινώμενη και αριστερά της έχει μεγάλο διαθέσιμο χώρο. Μειονέκτημα: είναι η τελευταία σειρά του αεροσκάφους Φωτογραφία από αεροσκάφος των τουρκικών αερογραμμών |
![]() |
| ... και να θυμάστε ότι δεν είστε μοναδικοί που ταξιδεύετε... |
... και ας υποθέσουμε ότι η πτήση έχει πολύωρη καθυστέρηση ή ακυρώνεται. Μην αγχωθείτε και μην απελπίζεστε. Πάρτε το σαν μια νέα εμπειρία, νάχετε πάντα θετική ενέργεια και πολύ Ζεν! Συνήθως, η αεροπορική εταιρεία σάς κλείνει διαμονή και ένα νέο εισιτήριο για τον τόπο προορισμού. Είστε πολύ τυχεροί... μόλις κερδίσατε 400-600 ευρώ. Κρατήστε όλα τα boarding cards ή βγάλτε τα φωτογραφία με το κινητό σας. Απολαύστε το νέο σας ταξίδι και στην επιστροφή απευθυνθείτε πρώτα στην αεροπορική εταιρεία και αν αυτοί σας αρνηθούν, τότε στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) της χώρας εκείνης που πρωτοξεκίνησε το ταξίδι. Αν το ταξίδι ξεκινά απο την Αθήνα, τότε στείλτε εμαιλ (info@hcaa.gov.gr) στην ΑΠΑ.
Επικοινωνήστε μαζί τους ή στείλτε τους τον αριθμό εισιτηρίου και τις κάρτες επιβίβασης. Ως επιβάτης έχετε δικαιώματα, οπότε η ΑΠΑ οφείλει να διαμαρτυρηθεί στην αεροπορική εταιρεία ζητώντας να σας αποζημειώσει. Η εταιρεία θα έρθει σε επαφή μαζί σας και θα σας ζητήσει αντίγραφο ταυτότητας ή διαβατηρίου (ότι είστε πράγματι ο δικαιούχος) καθώς και το ΙΒΑΝ. Σε 10-20 μέρες θάχετε ένα πορτοφόλι γεμάτο χρήματα. Δεν άξιζε λοιπόν ο κόπος της καθυστέρησης; όχι πέστε μου. Αν παρόλα αυτά, η διαδικασία σάς φαίνεται βουνό, υπάρχουν εταιρείες στο διαδίκτυο που θα σας εξυπηρετήσουν, κάνοντας όλη τη δουλειά για εσάς, αλλά με το αζημείωτο.. θα σας ζητήσουν γύρω στα 30% του ποσού επιστροφής. Αποφασίστε ποιό δρόμο θα ακολουθήσετε..
Η ΕΕ, με την οδηγία 261/2004, έχει καθορίσει τα εξής:
Επιβάτες που διαμαρτύρονται κατά αεροπορικής εταιρείας σχετικά με την άρνηση επιβίβαση, υποβάθμιση από business σε economy, ακύρωση (cancel) ή μεγάλη καθυστέρηση (Long delay) σε μια από τις πτήσεις τους, θα πρέπει πρώτα να υποβάλουν καταγγελία στην αεροπορική εταιρεία που εκτελεί τη συγκεκριμένη πτήση, αυτή λέγεται operating airline (προσοχή, το εισιτήριό σας μπορεί να έχει εκδοθεί από άλλη εταιρεία που λέγεται ticketing airline και δεν παρεμβαίνει στην καταγγελία σας) αποστέλνοντας συμπληρωμένο ένα ειδικό έντυπο (complaint form) και τις κάρτες επιβίβασής σας. Κρατάτε ένα αντίγραφο της φόρμας και όλης της επικοινωνίας σας. Επισυνάπτετε και ένα ενδεικτικό κείμενο αναφέροντας το ιστορικό της καθυστέρησης. Π.χ. κάποιο κείμενο σαν το παρακάτω:
Dear Madam/Sir
please find attached my complaint form due to the missing connection from Athens to Oslo via Frankfurt (αριθμοί πτήσεων,ημερομηνία πτήσεων) due to delayed departure from Athens. Although, the airline provided me a new flight to Oslo (νέος αριθμός πτήσης, νέα ημερομηνία πτήσης), I believe, I might be eligible to claim EUR 400 per ticket, according to EU261/2004, since the flight distance is 2636 km and the delay was more than 2 hours.
Εάν η αεροπορική εταιρεία δεν σας στείλει απάντηση εντός 6 εβδομάδων από την παραλαβή ή αν δεν είστε ικανοποιημένοι με την απάντησή τους, τότε το ίδιο έντυπο και οι κάρτες επιβίβασης θα πρέπει να αποσταλούν στην αντίστοιχη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, όπου το περιστατικό έλαβε χώρα (η ιστοσελίδα όλων των ευρωπαικών Αρχών βρίσκεται εδώ και για την Ισλανδία, Νορβηγία και Ελβετία εδώ.
Το ποσό της αποζημείωσης κυμαίνεται απο 400-600 ευρώ.
- η πτήση είναι εντός της ΕΕ και εκτελείται είτε από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ είτε από αεροπορική εταιρεία εκτός ΕΕ,
- η πτήση αναχωρεί από την ΕΕ προς χώρα εκτός ΕΕ που εκτελείται από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ή εκτός ΕΕ
- εάν η πτήση φτάνει στην ΕΕ από χώρες εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία της ΕΕ
- Προσοχή! εάν η πτήση φτάνει στην ΕΕ από χώρες εκτός ΕΕ και εκτελείται από αεροπορική εταιρεία εκτός της ΕΕ, τότε δεν ισχύει ο κανονισμός 261/2004 και δεν δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Αθήνα-Όσλο με ενδιάμεσο σταθμό τη Φρακφούρτη εκτελείται από τη Lufthansa και έχει καθυστέρηση 2,5 ώρες στην Αθήνα. Η καταγγελία γίνεται στη Lufthansa και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) της Ελλάδος.Δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Αθήνα-Όσλο με ενδιάμεσο σταθμό τη Φρακφούρτη εκτελείται από τη Lufthansa και έχει καθυστέρηση 2,5 ώρες στη Φρακφούρτη. Η καταγγελία γίνεται στη Lufthansa και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Γερμανίας.Δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Αθήνα-Όσλο με ενδιάμεσο σταθμό τη Φρακφούρτη εκτελείται από τη σκανδιναβική SAS (ενώ το εισιτήριο έχει εκδοθεί απο τη Lufthansa) και έχει καθυστέρηση 2,5 ώρες στη Φρακφούρτη. Η καταγγελία γίνεται στη SAS και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Γερμανίας. Δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Μόναχο-Τόκυο εκτελείται από την ιαπωνική ANA και έχει καθυστέρηση 5 ώρες στο Μόναχο. Η καταγγελία γίνεται στην ANA και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Γερμανίας. Δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Τόκυο-Μόναχο εκτελείται από τη Lufthansa και έχει καθυστέρηση 5 ώρες στο Τόκυο. Η καταγγελία γίνεται στη Lufthansa και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Γερμανίας. Δικαιούστε αποζημείωση.
- Πτήση απο Τόκυο-Μόναχο εκτελείται από την ιαπωνική ΑΝΑ και έχει καθυστέρηση 5 ώρες στο Τόκυο. Δεν μπορείτε να κάνετε καταγγελία και δεν υπάρχει ούτε αποζημείωση.
- Πτήση απο Αθήνα-Κων/πολη-Τόκυο εκτελείται από τις Τουρκικές Αερογραμμές και έχει καθυστέρηση 5 ώρες στην Κων/πολη. Η καταγγελία γίνεται στις Τουρκικές Αερογραμμές και μετά στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Τουρκίας. Δικαιούστε αποζημείωση.
- Aν η πτήση σας είναι μόνο Κων/πολη-Τόκυο δεν μπορείτε να κάνετε καταγγελία και δεν υπάρχει ούτε αποζημείωση.
- Πτήση απο Τόκυο-Κων/πολη-Αθήνα εκτελείται από τις Τουρκικές Αερογραμμές και έχει καθυστέρηση 5 ώρες στο Τόκυο. Δεν μπορείτε να κάνετε καταγγελία και δεν υπάρχει ούτε αποζημείωση.
- Πτήση με οποιαδήποτε εταιρεία και έχετε καθυστέρηση ωρών λόγω ομίχλης. Δεν μπορείτε να κάνετε καταγγελία και δεν υπάρχει ούτε αποζημείωση. Η εταιρεία μπορεί να επικαλεστεί έκτακτη ανάγκη και να απορρίψει το αίτημά σας.
Κανονισμός ΕΕ 181/2011 προβλέπει καθυστερήσεις ΛΕΩΦΟΡΕΙΩΝ άνω των 90 λεπτών, όπου για αποστάσεις ΑΝΩ των 250 χλμ, έχετε δικαίωμα να λάβετε όλα τα χρήματα σας πίσω ή να συνεχίσετε τη διαδρομή σας με άλλο λεωφορείο δωρεάν ή δωρεαν διαμονη σε ξενοδοχειο έως 80€ τη νυχτα ή να σας επιστρέψουν τα χρήματα σας εντός 14 ημερών. Αν δεν το κάνουν τότε θα πρέπει να σας επιστρέψουν όλα τα χρήματα +50% του εισιτηρίου σας επιπλέον.
Κανονισμός ΕΕ 2021/782 προβλέπει καθυστέρησης ΤΡΕΝΟΥ άνω των 60 λεπτών, όπου έχετε δικαίωμα για αναδρομολόγηση ή πλήρη επιστροφή χρημάτων + αποζημίωση -προσοχή- ακόμα κι αν η καθυστέρηση οφείλεται σε καιρικές συνθήκες(!). Φυσικά και διατροφή και ποτά και δωρεάν διαμονή σε ξενοδοχείο.
Κλείσαμε ένα κατάλυμα μέσω Airbnb. Όλα επιβεβαιωμένα, πληρωμένα, και φαινομενικά εντάξει. Όταν όμως φτάσαμε στο κατάλυμα γύρω στις 11:30 το βράδυ, ο διαχειριστής (management company) δεν απαντούσε σε κανένα μήνυμα ή κλήση. Καμία πρόσβαση, κανένας κωδικός, τίποτα. Ήμασταν κυριολεκτικά χωρίς στέγη για τη νύχτα. Προφανώς, τόσο αργά δεν υπήρχε κανείς διαθέσιμος από την εταιρεία διαχείρισης να μας εξυπηρετήσει, οπότε αναγκαστήκαμε να κλείσουμε ξενοδοχείο της τελευταίας στιγμής, το οποίο κόστισε 135,66 €, αλλά τουλάχιστον είχε πλούσιο πρωινό μπουφέ!
Την ίδια στιγμή επικοινώνησα με την Airbnb, έστειλα αποδεικτικά, screenshots, τηλεφωνικά logs κ.λπ. Τι έκανε η Airbnb στην αρχή...Οι πρώτες απαντήσεις ήταν οι κλασικές: θα σας επιστρέψουμε το ποσό της κράτησης και μέχρι 20 % ως ευγενική χειρονομία (goodwill gesture). Αυτό είναι το πρώτο “κόλπο” που εφαρμόζουν. Οι περισσότεροι το δέχονται, θεωρώντας πως είναι το καλύτερο που μπορούν να πάρουν.
Τι λέει η νομοθεσία και η πολιτική AirCover?
Η Airbnb Ireland UC, που διαχειρίζεται όλες τις κρατήσεις στην Ε.Ε. και το Η.Β., δεσμεύεται από: την Οδηγία 2011/83/ΕΕ για τα Δικαιώματα των Καταναλωτών και τον Νόμο περί Δικαιωμάτων Καταναλωτή του Ηνωμένου Βασιλείου (Consumer Rights Act 2015). Αυτοί οι νόμοι λένε καθαρά ότι: ...αν μια υπηρεσία δεν παρασχεθεί όπως συμφωνήθηκε, ο καταναλωτής έχει δικαίωμα πλήρους επιστροφής χρημάτων και αποζημίωσης για εύλογα έξοδα που προκύπτουν άμεσα από την αθέτηση της σύμβασης... Επίσης, η ίδια η Airbnb, μέσα στην πολιτική AirCover for Guests, αναφέρει ότι: ...εάν ο επισκέπτης δεν έχει πρόσβαση στο κατάλυμα χωρίς δική του υπαιτιότητα, η Airbnb καλύπτει πλήρως το κόστος και κάθε εύλογη δαπάνη για εναλλακτική διαμονή.... Δηλαδή: αν ο οικοδεσπότης δεν απαντήσει ή δεν σας δώσει πρόσβαση, η Airbnb υποχρεούται να σας επιστρέψει και τα λεφτά της κράτησης και το ποσό του ξενοδοχείου και όχι μόνο το 20%.
Επικαλέστηκα ακριβώς αυτά (AirCover και ευρωπαϊκή νομοθεσία) και ζήτησα εξέταση από ανώτερο υπεύθυνο (Senior Case Manager). Στην αρχή συνέχισαν να λένε ότι είναι "one-time exception" και "goodwill", αλλά αναγκάστηκαν να καταβάλουν το πλήρες ποσό των 135,66€. Έτσι, τελικά: μείναμε δωρεάν σε ξενοδοχείο με μπουφέ πρωινό, πήραμε πίσω όλα τα χρήματα της Airbnb και καταθέσαμε επίσημη καταγγελία για τον τρόπο που χειρίστηκαν την υπόθεση.
Τι να κάνετε αν σας τύχει κάτι παρόμοιο:
- φωτογραφίστε και κρατήστε αποδεικτικά (κλήσεις, μηνύματα, screenshots).
- Αναφέρετε το περιστατικό αμέσως μέσω της εφαρμογής Airbnb (ώστε να υπάρχει επίσημη ώρα αναφοράς).
- Μην αποδέχεστε “ευγενικές χειρονομίες” ή “one-time exceptions”.
- Ζητήστε ρητά επανεξέταση υπό το AirCover Denied Access clause.
- Επικαλεστείτε την Οδηγία 2011/83/ΕΕ και τον Consumer Rights Act 2015. Αυτά ισχύουν πανευρωπαϊκά.
- Αν δεν ικανοποιηθείτε, ζητήστε γραπτώς να προωθηθεί η υπόθεση στην ομάδα Policy Compliance ή Trust & Safety.
- Μην φοβάστε να επιμείνετε, να επικαλεστείτε το δίκαιο σας, και να ζητήσετε να εφαρμοστεί η AirCover όπως είναι γραμμένη.
- Χρυσός κανόνας: κλείνετε καταλύματα, μόνο σε εκείνα που έχουν κριτικές, άσχετα αν τις διαβάζετε ή όχι.
Όταν σκέπτεστε να πάτε Μιλάνο για ένα εσπρεσάκι και να γυρίσετε σε 1-2 μέρες, τότε η επιλογή μιας αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους ας είναι μέσα στα πλάνα σας. Αντιθέτως, αν σχεδιάζετε ένα πολυήμερο και ακριβό ταξίδι, τότε ξεχάστε τις φτηνές εταιρείες... γιατί αν κάτι πάει στραβά (ακύρωση, καιρός ή καθυστέρηση) θα χάσετε ολόκληρο το ταξίδι σας. Επιλέξτε μια "σοβαρή" εταιρεία ακόμη και αν πληρώσετε λίγο παραπάνω.
Αυτή είναι μία δύσκολη ερώτηση, γιατί οι αεροπορικές εταιρείες είναι κάτι σαν τα Χρηματηστήρια, ανεβοκατεβάζουν τις τιμές διαρκώς, κυρίως για λόγους ανταγωνιστικούς ή όταν θέλουν να σας ψαρέψουν. Ναι.. να σας ψαρέψουν και θα σας εξηγήσω πώς!
- ..αγοράστε το εισιτήριο 3 μήνες πριν ή τουλάχιστον τρεις εβδομάδες πριν την αναχώρηση..... προτείνουν οι ειδικοί στο Διαδίκτυο. Πριν απο τους 3 μήνες, το εισιτήριο ίσως να είναι πιό ακριβό (το έχω διαπιστώσει) γιατί οι εταιρείες έχουν την ευχέρεια νέων επιβατών και ξέρουν καλά ότι οι περισσότεροι είμαστε αναποφάσιστοι. Οι μέσες τιμές των εισιτηρίων τείνουν να αυξάνονται όσο πλησιάζει η ημερομηνία αναχώρησης (επομένως η αναμονή για κράτηση την τελευταία στιγμή μπορεί να είναι ένα ακριβό στοίχημα) αλλά ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΙΓΟΥΡΟ. Αν η πτήση δεν γεμίσει, η τιμή του εισιτηρίου πέφτει (μου έχει συμβεί 😭😭).
- Οι ειδικοί προτείνουν: ...book on Weekends but not on a Tuesday or a Friday. Αυτό δεν το έχω διαπιστώσει, ίσως όμως έχουν δίκιο γιατί πολλά επαγγελματικά ταξίδια κλείνονται τις εργάσιμες μέρες και οι επιβάτες συνήθως δεν ενδιαφέρονται για την τιμή του, επειδή πληρώνεται από κάποιον χορηγό, την εταιρεία τους ή το πανεπιστήμιο. Εσείς όμως το πληρώνετε απο την τσέπη σας.
- Αν είστε ευέλικτοι στις ημερομηνίες πτήσης σας, συγκρίνετε τους ναύλους 2-3 ημερών πριν και μετά.. και μην εκπλαγείτε για τη διαφορά τιμών από μέρα σε μέρα.
- Συγκρίνετε τις τιμές ενός Return trip με ένα άλλο multi-city, όπου η επιστροφή δεν γίνεται απο το ίδιο αεροδρόμιο, αλλά ένα κοντινό, σε απόσταση, αεροδρόμιο (π.χ. Βενετίας-Τεργέστης ή Φρανκφούρτης-Ντύσελντορφ) και ίσως ανακαλύψετε φθηνότερους ναύλους.
- Οι απευθείας πτήσεις (χωρίς ενδιάμεση στάση) κοστίζουν λιγότερο σε ώρα, ίσως και σε χρήμα. Ελέγξτε το! Οι απευθείας πτήσεις μπορεί να κοστίζουν λιγότερο από τις πτήσεις με στάσεις, ειδικά σε περίοδο χαμηλής κίνησης (Νοέμβριος ή Μάρτιος) και δεν έχουν τα επιπλέον τέλη αεροδρομίων των ενδιάμεσων σταθμών.
- Περιηγηθείτε συχνά στην ιστοσελίδα της εταιρείας πριν επιλέξετε την πτήση σας, αλλά εδώ βρίσκεται ΜΙΑ ΠΑΓΙΔΑ. Η αεροπορική εταιρεία γνωρίζει το ΙΡ σας (δηλαδή τη διεύθυνση του browser σας από όπου στέλνονται οι πληροφορίες). Με ένα ειδικό αλγόριθμο που διαθέτει διαπιστώνει ότι ....εσείς θέλετε να προβείτε σε μία αγορά αλλά είστε αναποφάσιστοι.... Για να σας τρομάξει, αυξάνει την τιμή του ναύλου και εσείς τρομακρατείστε, διαπιστώνοντας ότι ο ναύλος αυξήθηκε και προχωρείτε "επιπόλαια" στην αγορά του. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ! Τί κάνετε λοιπόν, κλείνετε τον υπολογιστή σας και πάτε για καφέ. Ξανά ασχολείστε μετά από μερικές μέρες και διαπιστώνετε ότι οι τιμές έχουν επανέλθει στο φυσιολογικό. Έχετε γίνει ξεφτέρια.... μπράβο σας! Υπάρχουν όμως και εναλλακτικοί τρόποι. Δυο είναι οι πιό βασικοί: (1) να χρησιμοποιήσετε έναν άλλον υπολογιστή που έχει άλλο ΙΡ (κάθε υπολογιστής έχει ένα μοναδιαίο ΙΡ) που δεν τον έχετε χρησιμοποιήσει στη συγκεκριμένη αναζήτηση και συνεπώς είναι "αμόλυντος" για την εταιρεία και αγοράζετε αμέσως το εισιτήριο που ήδη έχετε προσχεδιάσει. (2) Χρησιμοποιήστε ανώνυμη περιήγηση, όπου το ΙΡ σας είναι μυστικό και δεν το αναγνωρίζει η εταιρεία. Στην περίπτωση του firefox (Mozilla) αυτό γίνεται απο το Μενού (File, New Private Windows) ή πληκτρολογώντας Ctlr+Shift+P. Είναι επίσης λίαν επιθυμητό να σβήνετε όλο το ιστορικό περιήγησή σας (Μενού, History, Clear All History) ανά τακτά χρονικά διαστήματα αν και αυτό θα επηρεάσει τους κωδικούς εισόδου ιστοσελίδων σας που θα πρέπει να τους ξαναγράψετε. Εντούτοις είναι σημαντικό να μην ανιχνεύεστε εύκολα.
- Τελευταία, διαδίδεται στο Διαδίκτυο, ως χορηγούμενη διαφήμιση, το skiplagging που αναζητά προορισμούς με ενδιάμεσο σταθμό τον.. προορισμό σου, π.χ. Φρανκφούρτη. Δηλαδή βγάζεις εισιτήριο για Ισλανδία, μέσω Φρανκφούρτης και κατεβαίνεις στη Φρακφούρτη μη συνεχίζοντας το δεύτερο δρομολόγιο. Λένε, ότι το εισιτήριο μπορεί να είναι φτηνότερο από ότι να το βγάλεις μόνο για Φρανκφούρτη. Απαραίτητη προϋπόθεση να έχεις μόνο χειραποσκευή. Η γνώμη μου είναι, ότι πρόκειται για ένα ακόμη κόλπο κάποιων γραφείων ταξειδίων να σου κλείσουν εισιτήριο. Πιθανώς όμως και να μπορείς να το κάνεις και μόνος σου. Εγώ δεν τόχω δοκιμάσει και πιστεύω ότι δεν είναι για τους συχνούς ταξιδιώτες, επειδή η αεροπορική εταιρεία μπορεί να σε βάλει σε black list και να σε αποκλείσει μελλοντικά από πελάτη της. Παράλληλα, έχει την πιστωτική σου κάρτα, οπότε μπορεί να σε χρεώσει (με τη μορφή προστίμου) καθυστέρηση πτήσης, επειδή δεν παρουσιάστηκες στο δεύτερο δρομολόγιο ή να σε σέρνει στα δικαστήρια (αυτό ισχύει στην Αμερική). Τελευταία, οι εταιρείες χρεώνουν ακόμη και 100€ για no show (δηλαδή αν δεν εμφανιστείτε στις πτήσεις σας).
![]() |
| in case of no-show... (Turkish Airlines) |
- marketing carrier είναι η αεροπορική εταιρεία που σας πουλά το εισιτήριο.
- ticketing carrier είναι η αεροπορική εταιρεία που εκδίδει το εισιτήριο και ο IATA code αντιστοιχεί στους τρεις πρώτους αριθμούς του eticket (π.χ. 001 είναι American Airlines, 390 Aegean, 220 Lufthansa). Συνήθως ταυτίζεται με το marketing carrier, αλλά όχι πάντα, και είναι ο αερομεταφορέας του μεγαλύτερου σκέλους του ταξιδιού σας.
- operating carrier είναι ο αερομεταφορέας που παρέχει το αεροσκάφος, το πλήρωμα, τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης και οτιδήποτε σχετίζεται με την πτήση.
- validating carrier είναι η αεροπορική εταιρεία που εκδίδει και επικυρώνει το εισιτήριο. Συνήθως πρόκειται για την ίδια εταιρεία που σας πουλά το εισιτήριο (marketing carrier) και που εκτελεί την πτήση (validating carrier), αλλά μπορεί να είναι και διαφορετική εάν το επιτρέπει το επιχειρηματικό μοντέλο συνεργασίας.
Με το Codeshare, μπορείτε εύκολα να κερδίζετε μίλια κάθε φορά που κάνετε κράτηση πτήσης. Είναι ένα τρικ των εταιρειών κάθε ομίλου, να σας έχει πάντα πελάτη και να μην το παίζετε δίπορτο, επιλέγοντας άλλη εταιρεία εκτός ομίλου. Βέβαια, αυτά ισχύουν αν είστε συχνός ταξιδιώτης, διαφορετικά η Ryanair είναι μια χαρά. Εντούτοις, έχετε κάποια πλεονεκτήματα με την κάρτα μιλίων σας. Δωρεάν βαλίτσα, παραμονή στο lounge, δωρεάν αναβάθμιση θέσης και άλλα πολλά που μπορείτε να βρείτε στις ιστοσελίδες της κάθε εταιρείας (π.χ. για Aegean δείτε εδώ).
Για να γίνετε "χρυσό" μέλος (ή όπως διαφορετικά λέγεται) μιας αεροπορικής εταιρείας και να απολαμβάνετε όλα τα πλεονεκτήματα της κάρτας μιλίων σας υπάρχουν όροι και προυποθέσεις, που είναι διαφορετικές στην κάθε εταιρεία. Π.χ. στην ιστοσελίδα της Aegean αναφέρονται λεπτομερώς όλα τα ψιλά γράμματα, που δεν είναι καθόλου ψιλά.... επιγραμματικά θα πρέπει κάθε χρονιά να ξοδεύεται τουλάχιστον >2000 ευρώ για εισιτήρια αν θέλετε να ονομάζεστε "χρυσό μέλος".
Κάποιοι επιβάτες αγοράζουν ακριβότερα εισιτήρια για να έχουν διαφορετικούς ναύλους (είναι οι λατινικοί κωδικοί A, B, Y, K, X, N, ..... που προσδιορίζουν τα πόσα μίλια θα σας δοθούν, εφόσον έχετε εκτελέσει την πτήση), που δίνουν περισσότερα μίλια, με σκοπό να συμπληρώσουν τον απαραίτητο αριθμό μιλίων και να διατηρήσουν τη βαθμίδα τους και το επόμενο έτος.
Αυτός, όμως, ο ακριβότερος ναύλος εγκυμονεί κάποιες φορές κινδύνους. Ταξίδευα με LATAM από Σαντιάγο Χιλής στο Σάο Πάολο Βραζιλίας και από εκεί με Lufthansa για Φρανκφούρτη. Ως μέλος της Aegean έχω την κάρτα της Miles&Bonus, στην οποία θα πιστώντουσαν μίλια μόνο για τη διαδρομή Σάο Πάολο-Φρανκφούρτη (Aegean, Lufthansa ανήκουν στον ίδιο όμιλο συμμαχίας), όχι όμως και της διαδρομής Σαντιαγο-Σάο Πάολο (η LATAM δεν ανήκει στον ίδιο όμιλο συμμαχίας). Έπεσα σε μέρα απεργίας γερμανικού αεροδρομίου και η δεύτερη πτήση προς Φρανκφούρτη ακυρώθηκε και με έβαλαν σε πτήση της LATAM προς Βαρκελώνη. Εκτός απο την πολύωρη ταλαιπωρία, έχασα και 3000 περίπου μίλια! Η Aegean δεν δέχτηκε την αίτησή μου, γιατί όμως;
Τα πλεονεκτήματα που σας δίνει μια "χρυσή κάρτα" δεν είναι τζάμπα, τα πληρώνετε κατά την αγορά του εισιτηρίου σας, ασχέτως αν θα τα χρησιμοποιήσετε ή όχι. Συνεπώς, όταν η Aegean ζητά από τη LATAM να δώσει μίλια για μένα, είναι σαν να της λέει "...δώσε μου 30 ευρώ για τον επιβάτη που μετέφερες από τη Bogota στη Βαρκελώνη και που θα πρέπει να τον πιστώσω ανάλογα μίλια..." και η LATAM να απαντά "...πριτσ, εγώ δεν είμαι μέλος της συμμαχίας, αλλά ούτε έχω κάνει ειδική συμφωνία με εσένα, όπως έχω κάνει με τη Lufthansa...". Βασικά, αυτή η στοιχομυθία είναι δική μου υπόθεση, 😁😁, αλλά δεν νομίζω να απέχει πολύ απο την πραγματικότητα. Όταν με μίλια μπορώ να αγοράσω ένα αεροπορικό εισιτήριο (πληρώνοντας μόνο τους φόρους αεροδρομίου), ακόμη και με μίλια να εξαγοράσω ένα ποσό από το λογαριασμό της ΔΕΗ, αυτό σημαίνει ότι τα "μίλια κοστίζουν χρήμα" και κάποιος πρέπει να τα πληρώσει. Άλλο ένα παράδειγμα είναι η αναβάθμιση θέσης σε Business, που έχουν τα μέλη της "χρυσής κάρτας". Δηλαδή αγοράζεις ένα εισιτήριο Economy και ζητάς αναβάθμιση, που σε περίπτωση διαθεσιμότητας, σου την παραχωρούν αδειάζοντας μια θέση Economy που την δίνουν σε έναν άλλο ταξιδιώτη. Αν ζούσε ο παππούς μου θάλεγε "...με ένα σμπάρο δυό τρυγόνια...". Ας μην ξεχνάμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και μας κάνουν να χαιρόμαστε όταν μας ταξιδεύουν ανά τον κόσμο. Ας μην γκρινιάζουμε λοιπόν, αλλά να είναι γνώση μας το παιχνίδι τους.
Αν διαβάσει κανείς τις ιστοσελίδες της Aegean θα εκπλαγεί με τις νέες αλλαγές που αναφέρονται στη διατήρηση των δύο σημαντικών βαθμίδων προνομίων (Siver, Gold)* των επιβατών της. Γιατί έγιναν αυτές οι αλλαγές τη στιγμή που το πρωινό Lounge της εταιρείας ήταν κατάμεστο από επιβάτες, που σήμαινε γεμάτα αεροπλάνα; Ακόμη και κάτοικοι του εξωτερικού (π.χ. γερμανοί) διαθέτουν κάρτες της Aegean και δεν είναι τυχαίο ότι η Aegean χαροποιήθηκε δεόντως όταν η Lufthansa City έγινε επίσημα affiliate μέλος της Star Alliance (Σεπ. 2025) για τη συλλογή μιλίων Αναβάθμισης και Εξαργύρωσης. Έτσι, φαίνεται ότι η Aegean μάλλον πιέστηκε να εναρμονιστεί στα μίλια/πτήσεις με τους άλλους εταίρους τού ομίλου, που απαιτούν από τα δικά τους μέλη-επιβάτες περισσότερα μίλια και πτήσεις για τη διατήρηση της βαθμίδας τους! Παράλληλα, προχώρησε και σε νέα ανοίγματα για να συγκρατήσει τους προς ανατολάς επιβάτες της (π.χ. συνεργασία με την Emirates στην πίστωση μιλίων εξαργύρωσης). Πράγματι, η μέχρι σήμερα διατήρηση της Gold βαθμίδας της Aegean ήταν μάλλον προκλητική για τα υπόλοιπα μέλη του ομίλου. Για να μην αναγκαστεί να φύγει από τον όμιλο, όπως έκανε και η SAS, προτίμησε να αλλάξει τους όρους. Υποθέσεις δικές μου, αλλά δεν νομίζω ότι απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Το μέλλον και οι ισολογισμοί της θα δείξουν αν έγιναν τα σωστά βήματα. Μην ξεχνάμε ότι από λάθος επειχειρηματικών επιλογών, η Swissair χρεωκόπησε σε μια νύκτα και δεν την έσωσε καμμία ελβετική κυβέρνηση!
(*) με τις νέες αλλαγές εισήχθηκε και μία νέα βαθμίδα, η Platinum με ισχύ από 5 Νοε 2026.
Ήδη από 5 Νοεμβρίου 2025, τα μέλη των καρτών της Aegean πρέπει να συγκεντρώσουν συνολικά περισσότερα μίλια και να ταξιδέψουν περισσότερες φορές με την Aegean. Οι νέοι κανόνες θα ισχύσουν ξεχωριστά για κάθε μέλος, το οποίο θα έχει 12-18 μήνες (ανάλογα με το πότε λήγει η κάρτα του) για να μπορέσει να συλλέξει τον απαιτούμενο αριθμό μιλίων ή/και πτήσεων. Π.χ., η δική μου κάρτα λήγει το Μάιο 2026 και μέχρι Μάιο 2027 θα πρέπει, ανάλογα με τα πόσα μίλια θάχω συγκεντρώσει συνολικά ΚΑΙ πόσες πτήσεις θάχω κάνει με την Aegean, να διατηρήσω τη βαθμίδα ή να υποβιβαστώ. Η συλλογή μιλίων και πτήσεων, για τη βαθμίδα Platinum, άρχισε την 5 Νοε 2025.
Σημαντικές επισημάνσεις: 👉 μίλια αναβάθμισης (tier miles) εννοείται συνολικά η συλλογή τους από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία του ομίλου Star Alliance. 👉 μίλια εξαργύρωσης (award miles) εννοούνται τα μίλια που σας δίνονται σαν Bonus, σε γενέθλια, στην επίσκεψη κάποιου Lounge ή ως επιπλέον μίλια (10-20%) στις πτήσεις σας. 👉 Αν μαζευτείτε 2,3,4... άτομα μπορείτε να κάνετε ένα λογαριασμό together και τα μίλια όλης της παρέας να προστίθενται στο ίδιο καζάνι. Θάχετε επομένως τη δυνατότητα να εξαργυρώνετε τα μίλια σας στους συνεργάτες της Aegean (γυμναστήρια, spa, φαγάδικα, ΔΕΗ, τράπεζες, Βενζινάδικα κ.α.) ή και στην υπηρεσία Miles+Cash. 👉 Ο υπολογιστής μιλίων θα σας δώσει ακριβώς τα μίλια που θα πιστωθείτε στις πτήσεις της Aegean, ανάλογα σε ποιά βαθμίδα βρίσκεστε. Βέβαια, το δαιδαλώδες σύστημα "των συνεργατών και των προσφορών" έχει ως σκοπό να σας πείθει ότι αξίζει να αγοράζετε μίλια, πληρώνοντας στο δεκαπλάσιο το τίμημά τους, σαν ένα ψυχολογικό τρικ εμμονής αγοράς μιλιών, που δεν απαιτούνται στη διατήρηση της βαθμίδας σας.
Ας δούμε αναλυτικά τις ΝΕΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ σε ετήσια βάση:
👉 αν είσαστε στη Silver Βαθμίδα για τα φτάσετε στη Gold βαθμίδα θα χρειαστείτε εναλλακτικά:
- 32 πτήσεις αποκλειστικά με την Aegean/Olympic Air
- 24000 μίλια αναβάθμισης ΚΑΙ 12 πτήσεις με την AEGEAN/Olympic Air
- 72000 μίλια αναβάθμισης
- αν σας υπολείπονται μέχρι 2000 μίλια για την αναβάθμιση, μπορείτε να τα αγοράσετε με 50€ ανά 500 μίλια.
- 32 πτήσεις αποκλειστικά με Aegean/Olympic Air
- 18000 μίλια αναβάθμισης ΚΑΙ 12 πτήσεις με AEGEAN/Olympic Air
- 72000 μίλια αναβάθμισης
- αν σας υπολείπονται μέχρι 3000 μίλια για τη διατήρηση στη βαθμίδα, μπορείτε να τα αγοράσετε με 50€ ανά 500 μίλια.
- 16 πτήσεις με AEGEAN/Olympic Air
- συγκέντρωση 9000 μιλίων αναβάθμισης ΚΑΙ 4 πτήσεις με την Aegean/Olympic Air
- 36000 μίλια αναβάθμισης
- αν σας υπολείπονται μέχρι 2000 μιλία για την αναβάθμιση ή τη διατήρηση στη βαθμίδα, μπορείτε να τα αγοράσετε με 50€ ανά 500 μίλια.
- συγκέντρωση 72000 μιλίων αναβάθμισης ΚΑΙ 32 πτήσεων με την Aegean/Olympic Air.
Ποιούς αφορούν τα προνόμια και οι βαθμίδες της Aegean:
- Καμία κάρτα: αν κάνετε λίγα ταξίδια αναψυχής στην Ευρώπη ή 1-2 εκτός Ευρώπης, τότε δεν αξίζει να ασχοληθείτε με κάρτες και προνόμια. Κάνετε συγκρίσεις τιμών με άλλες εταιρείες και καλό σας ταξίδι.
- Silver βαθμίδα: αν κάνετε λίγα ταξίδια στην Ευρώπη και 2-3 εκτός Ευρώπης θάχετε τη δυνατότητα συλλογής μιλίων (για τη διατήρηση της βαθμίδας σας), όχι όμως και της αναβάθμισης (λόγω έλλειψης αριθμού πτήσεων με Aegean), οπότε τότε σας προτείνω να περιμένετε τη Black Friday για να αγοράσετε φτηνά εισιτήρια κοντινών προορισμών για να συμπληρώσετε τις πτήσεις που απαιτούνται.
- Gold βαθμίδα: για τη διατήρηση της βαθμίδας θα χρειαστείτε 3-4 ταξίδια εκτός Ευρώπης (προτιμήστε εταιρείες που δίνουν πολλά μίλια, όπως η TK ή ET, όχι όμως η LH) και για τις απαιτούμενες πτήσεις με Aegean 6 ταξίδια με επιστροφή, κάποια από τα οποία θα αγοράσετε τη Black Friday. Η βαθμίδα αυτή απευθύνεται σε συχνούς επιβάτες που αγοράζουν το εισιτήριο από την τσέπη τους ή από την εταιρεία που εργάζονται ή από την υπηρεσία AegeanPass.
- Platinum βαθμίδα: για την αναβάθμιση στη νέα βαθμίδα απαιτούνται πολλά ταξίδια Ευρώπης και εκτός Ευρώπης. Απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες ταξιδιώτες, με προνόμια που χρυσώνουν το χάπι παρά είναι προνόμια ουσίας, δείτε εδώ. Βέβαια, η κατηγορία αυτή δεν περιμένει τη Black Friday για να αγοράσει τις πτήσεις που της υπολείπονται.
Θέλω να διατηρηθώ στη βαθμίδα Gold. Πως θα κερδίσω μίλια;
- Κάθε αεροπορικό εισιτήριο είναι συνδεδεμένο με ένα Ναύλο (fare), ένας κωδικός που είναι διαφορετικός από το booking class. Δεν αντιστοιχεί μόνο στην τιμή, αλλά σε ένα σύνολο κανόνων και παροχών που συνοδεύουν το εισιτήριό σας (π.χ., αποσκευές, επιλογή θέσης, δυνατότητα αλλαγής/ακύρωσης κ.ά.), για να επιλέξετε αυτόν που σας ταιριάζει. Έχει ονομασίες, όπως Economy (Basic, Standard, Flex, Comfort κ.ά.), Premium Economy και Business Class και συμβολίζεται με ένα λατινικό γράμμα. Την ώρα που επιλέγετε το εισιτήριό σας, εμφανίζεται και ο ναύλος (π.χ. W) για κάθε σκέλος της πτήσης σας, συνεπώς τον γνωρίζετε πριν την έκδοση του εισιτηρίου σας. Αυτός ο ναύλος αντιστοιχεί σε πίστωση μιλίων, που μπορεί να είναι 0-25-50-100% της πτητικής σας απόστασης, η οποία μετρείται σε Μίλια και όχι σε Χιλιόμετρα.
- Για τον υπολογισμό των μιλίων μιάς πτήσης αναζητήστε την ιστοσελίδα Air Miles Calculator, συμπληρώστε τα πεδία Origin (αεροδρόμιο αναχώρησης) και Destination (αεροδρόμιο προορισμού ή ενδιάμεση στάση) και με κλικ στο Calculate Distance σάς δίνετε η απόσταση (π.χ. 5250 μίλια). Μετά πηγαίνετε στους αεροπορικούς συνεργάτες της Aegean και αναζητείστε την αεροπορική εταιρεία της πτήσης σας. Στην ενότητα πως κερδίζετε υπάρχουν τα εξής στοιχεία: Κατηγορία θέσης, Ναύλος, Ποσοστό συγκέντρωσης, Μίλια. Βρείτε το ναύλο W του εισιτηρίου σας, ο οποίος ίσως αντιστοιχεί σε ποσοστό συγκέντρωσης 50%, που σημαίνει ότι έχετε πιστωθεί 5250*50%=2625 μίλια. Αυτά είναι τα μίλια που θα κατατεθούν στην κάρτα σας, εφόσον εκτελέσετε τη συγκεκριμένη πτήση.
- Χρειάζεται εμπειρία για να αντιληφτείτε ποιά εταιρεία θα σας δώσει τα περισσότερα μίλια, καθόσον αλλάζουν συνεχώς οι τιμές, αλλά και τα προνόμια σε κάθε ναύλο (π.χ. με ή χωρίς βαλίτσα, δυνατότητα rebooking ή refundable, με ή χωρίς επιλογή θέσης κ. ά.) Συνήθως, από τον όμιλο Star Alliance, οι ΤΚ, ΕΤ, Avianca, CopaAirlines σας δίνουν αρκετά μίλια, ενώ οι LH και ΤΑΡ θεωρούνται φιδωλές στην πίστωση μιλίων. Οι υπόλοιπες, μεταξύ των οποίων οι ΑΝΑ, LOT, ACA και United δίνουν ανάμεικτα ποσοστά.
- Για τη γρήγορη συλλογή μιλίων προτιμήστε προορισμούς εκτός Ευρώπης και ναύλους που δίνουν τα περισσότερα μίλια, ακόμη και αν χρεωθείτε λίγο περισσότερο, έτσι ώστε να διατηρήσετε τη βαθμίδα σας. Για να έχετε μία συγκριτική εικόνα των προσφορών κάντε μία αναγωγή "Μίλια/Κόστος" στα 1000€ για κάθε εταιρεία και επιλέξτε εκείνη την αεροπορική εταιρεία που δίνει τα περισσότερα μίλια. Μετά, δείτε τη διάρκεια του ταξιδιού, ώρα άφιξης στον προορισμό σας και άλλα προνόμια, που σας προσφέρει η εν λόγω πτήση. Αν δεν σας βολεύει, προχωρείστε στη δεύτερη επιλογή.
- Η Aegean είναι μια περιφερειακή εταιρεία με κοντινούς προορισμούς. Για την απαιτούμενη συλλογή μιλίων, μόνο από πτήσεις της, θα χρειαστείτε να ταξιδέψετε αρκετές φορές (>12) και να ξοδέψετε >2000€.
- Για τους επιβάτες που δεν είναι ευρωπαίοι ταξιδευτές (δηλαδή εκεί που η Aegean έχει πτήσεις), τα πράγματα είναι δύσκολα για τη διατήρηση της βαθμίδας Gold, που απαιτεί πλέον 6 ταξίδια μετά επιστροφής αντί των 2. Συνεπώς, είτε αναμένετε ευκαιρείες (π.χ. Black Friday) για να αγοράσετε τα υπολοιπόμενα εισιτήρια ή υποβαθμίζεστε και παραμένετε μέλη στη Silver βαθμίδα και με τον καιρό (πέραν του 2028-2029), αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες εγκαταλείπετε τις κάρτες. Η τελευταία αυτή επιλογή είναι o τρόμος και o φόβος κάθε αεροπορικής εταιρείας.
- Εντούτοις, υπάρχει λύση. Ρωτήστε το Gemini.Google να σας υποδείξει τις φθηνότερες πτήσεις της Aegean, πηγαίνετε για έναν καφέ και γυρίζετε με την επόμενη πτήση. Η πρόταση αυτή είναι συμφέρουσα εφόσον το κόστος μετά επιστροφής ενός εισιτηρίου δεν ξεπερνά τα 120-130€, αλλά είναι αναγκαία για να καλύψετε τις απαιτούμενες πτήσεις σας. Μπορείτε επίσης να το κάνετε και εσείς οι ίδιοι, σε τυχαίους προορισμούς και ημερομηνίες.
- Επιλέξτε έναν προορισμό με ενδιάμεση στάση (συνήθως με άμεση μετεπιβίβαση) και εφόσον οι πτήσεις έχουν διαφορετικό κωδικό, λογίζονται ως δύο πτήσεις. Συνολικά λοιπόν, θα έχετε συγκεντρώσει 4 πτήσεις στο ταξίδι με επιστροφή!
- Μία άλλη επιλογή, για να έχετε πτήσεις με την Aegean, είναι η περίπτωση ενός υπερπόντιου προορισμού, που γίνεται με ενδιάμεση στάση σε κάποια ευρωπαική πόλη, όπου το δρομολόγιο εκτελείται και από την Aegean. Η Λουφτχάνσα σάς δίνει αυτή τη δυνατότητα, λιγώτερο οι ΤΚ και η ΕΤ. Έτσι, αν προτίθεστε να ταξιδέψετε στην Αμερική μέσω Φρακφούρτης, το πρώτο σκέλος του ταξιδιού σας ας είναι με την Aegean. Εντούτοις, ο ναύλος σας θα είναι ακριβώτερος.
- Ο χρυσός κανόνας είναι ότι για να διατηρηθείτε πλέον στη βαθμίδα Gold θα πρέπει να ξοδέψετε πολύ περισσότερα από τα 1500€, που απαιτούσε η βαθμίδα πριν τις αλλαγές, ενώ για να διατηρηθείτε στη βαθμίδα Silver αρκεί το συγκεκριμένο ποσό.
Ας δούμε αναλυτικά κάποια ουσιαστικά προνόμια που έxουν τα μέλη Gold στη διάθεσή τους:
- ✅ Αξίζει: Έκδοση Εισιτηρίου σε ναύλους Flex/Comfort, για περισσότερα μίλια αναβάθμισης και δυνατότητα αναβάθμισης σε Business από τα ετήσια κουπόνια σας. Αν δεν έχετε κουπόνια, τότε ο ναύλος Light συστήνεται αλλά είναι non-refundable.
- ❌ Δεν Αξίζει: Πάρκινγκ Αεροδρομίου Αθηνών με κόστος από 5€/ημέρα είναι ένα ασύμφορο έξοδο για μακροχρόνια ταξίδια (εκτός αν έχετε πολυμελή οικογένεια ή έρχεστε από την περιφέρεια), ακόμη και με το δωρεάν κουπόνι της Aegean. Γλυτώνετε επίσης και τα διόδια. Προτιμήστε τον προαστειακό ή το λεωφορείο. Δύσκολα θα βρείτε θέση στάθμευσης, γίνεται πανικός!
- ✅ Αξίζει: Check-in. Ένας λόγος που αξίζει να είστε Gold είναι το Check-in, όπου παραδίδετε τη βαλίτσα σε χρόνο ντε-τε, ενώ άλλοι περιμένουν αρκετή ώρα. Αυτό, θα το αντιληφτείτε σε μεγάλα αεροδρομια του εξωτερικού, όπου η εξυπηρέτησή σας γίνεται άμεσα χωρίς να περιμένετε ώρες στην ουρά. Βέβαια, αν δεν έχετε βαλίτσα και η Κάρτα Επιβίβασης είναι στο κινητό σας, πηγαίνετε κατευθείαν στο Gate. Η Aegean υποστηρίζει ότι η βαλίτσα σας χαρακτηρίζεται με Priority και την παραλαμβάνεται πρώτα από όλους, αλλά αυτό δεν είναι καθόλου σίγουρο στο αεροδρόμιο του προορισμού σας.
- ❌ Δεν Αξίζει: Fast Track θεωρείται μάλλον πολυτέλεια για το ΕΛ ΒΕΝ, ακόμη και για πολλά αεροδρόμια του εξωτερικού. Το να διατηρείτε μία Χρυσή Κάρτα για να περάσετε από τον έλεγχο 10 λεπτά νωρίτερα, αυτό με ξεπερνά. Εντούτοις, τους καλοκαιρινούς μήνες, η κατάσταση είναι διαφορετική.
- ❌ Δεν Αξίζει: ελληνικό Lounge, έχουν γραφτεί πολλές κριτικές, υπερβολικές οι περισσότερες (π.χ. κάποιοι πάνε 3 ώρες νωρίτερα και καταβροχθίζουν τα πάντα), ακόμη ότι είναι κατάμεστοι χώροι κ.ο.κ. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά μόνο τις πρωινές ώρες. Ας μην ξεχνά η εταιρεία ότι ...γεμάτα Lounges σημαίνει γεμάτα αεροπλάνα! Στο αεροδρόμιο Αθηνών, οι χώροι (στη ζώνη Shengen) είναι μικροί και επικρατεί το αδιαχώρητο. Αντιθέτως, στο Lounge-Non Shengen, ο χώρος είναι μεγαλύτερος. Ένα Lounge γεμάτο λιχουδιές (μικρές ενεργειακές βόμβες) είναι ό,τι πρέπει για να σας αυξήσουν τα όρια της χοληστερίνης σας ή να φάτε πράγματα που σας προκαλεί το αχόρταγο μάτι σας. Το να γλυτώσετε 10-20€ για να αγοράσετε ένα σάντουιτς ή καφέ για να παραμείνετε Gold, χμ... για σκεφτείτε το πάλι.
- ✅ Αξίζει: Lounge εξωτερικού. Εδώ, η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική. Εάν έχετε ένα stopover πολλών ωρών, τότε το Lounge είναι άκρως απαραίτητο. Αν έχετε και έναν υπνόσακο μαζί σας θα μπορείτε να κοιμηθείτε, αν και κάποια αεροδρόμια του εξωτερικού προσφέρουν ειδικούς χώρους ύπνου για νυχτερινούς επιβάτες.
- ✅ Αξίζει: Priority Boarding. Το να επιβιβαστείτε πρώτοι στο αεροπλάνο έχει το πλεονέκτημα, ότι τοποθετείτε τη βαλίτσα σας με άνεση και βρίσκετε εύκολα ελεύθερο χώρο. Αν και δεν το θεωρώ σοβαρό πλεονέκτημα, εντούτοις είναι η αρχή του ταξιδιού σας και δεν θέλετε να αγχωθείτε. Έχω ταξιδέψει πολλές φορές χωρίς αυτό το προνόμιο και δεν έχω παρατηρήσει μεγάλες διαφορές. Εντούτοις σε πολύωρα ταξίδια, το θεωρώ σημαντικό.
- ❌ Δεν Αξίζει: παραγγελία menu, όπου έχετε τη δυνατότητα παραγγελίας κάποιου ιδιαίτερου μενού, το θεωρώ υπερβολικό. Στο Lounge έχετε ήδη χορτάσει. Σε ευρωπαικές πτήσεις της Aegean το σέρβις φαγητού έχει υποβαθμιστεί πολύ και δεν έχει καμμία σημασία. Σε δύο ώρες μπορείτε να φάτε τα όμορφα λουκανικα Φρακφούρτης ή τα pastel de Belém της Λισσαβόνας.
- ✅ Αξίζει: Συμπέρασμα. Για να αποφασίσετε τελικά αν θα παραμείνετε Gold είναι θέμα σωστού προγραμματισμού της επόμενης χρονιάς. Θα σας πω, τι θα κάνω εγώ και κρίνετε ανάλογα. Βασικά, δεν είμαι συχνός πελάτης της Aegean, ούτε ευρωπαίος ταξιδευτής, αντιθέτως ταξιδεύω σε μακρυνούς προορισμούς. Σκοπεύω λοιπόν, να ξεκινήσω έναν προγραμματισμό για τα ταξίδια μου (Μάιος 2026 έως Μάιος 2027) αν θέλω να διατηρήσω τη βαθμίδα Gold για το 2027-2028 και αν πράγματι αξίζει για μια τόσο μακρινή περίοδο, συνεπώς:
- Σκέπτομαι να κάνω 1-2 υπερπόντια ταξίδια από τα οποία θα πρέπει να συλλέξω περίπου 14000-15000 μίλια (εταιρείες που δίνουν μίλια είναι οι ΤΚ, ΕΤ όχι όμως η LH), για τα οποία θα ξοδέψω γύρω στα 1800€. Με τα μίλια που θάχω συλλέξει και απο την Aegean φτάνω άνετα στα 18000 μίλια. Συνεπώς από μίλια θα είμαι καλυμμένος.
- Κάθε χρόνο κάνω 2 ταξίδια με την Aegean με συνολικό κόστος 300-350€ (π.χ. φέτος έβγαλα εισιτήριο για Αμβούργο ναύλου Flex με 145€ και με δυνατότητα αναβάθμισης από τα διαθέσιμα κουπόνια Business). Θα χρειαστώ επομένως άλλα 4 ταξίδια, από τα οποία το 1-2 θα είναι σε τιμές ευκαιρίας (γύρω στα 150€ το καθένα), ενώ τα υπόλοιπα (2-3) της Black Friday με συνολικό κόστος 200€. Συνολικό κόστος γύρω στα 2600€ για να διατηρήσω τη βαθμίδα και για την περίοδο 2026-2027. Πρo των αλλαγών, το απαιτούμενο κόστος ήταν 1500€, δηλαδή αυξήθηκε σχεδόν στο διπλάσιο.
- Αν δεν μπορέσω να διατηρηθώ στη βαθμίδα Gold (είτε για οικονομικούς λόγους είτε από έλλειψη χρόνου) θα υποβιβαστώ στη βαθμίδα Silver εφόσον θάχω πραγματοποιήσει τις απαιτήσεις τής εν λόγω βαθμίδας (9000 μίλια και 2 ταξίδι με επιστροφή). Σας εύχομαι να βρεθούμε σε κάποιο Lounge λοιπόν και γιατί όχι συγκάτοικοι στη Business class!
Το jet lag είναι ένας σημαντικός παράγοντας κούρασης σε υπερπόντια ταξίδια με μεγάλη διαφορά ώρας, περισσότερες απο 4. Ως συχνός ταξιδιώτης έχω αισθανθεί πολλές φορές τις επιπτώσεις του jet lag (κούραση και υπνηλία σε άσχετες ώρες) και έχω παρατηρήσει ότι ο χρόνος αποθεραπείας μου έχει βελτιωθεί με κάποιες στρατηγικές διαχείρισής του. Το Jet lag δεν μπορεί να προληφθεί, ούτε υπάρχουν φάρμακα γιαυτό, μπορούμε όμως να μειώσουμε τις επιπτώσεις του.
- Σταδιακή προσαρμογή ώρας: εαν το ταξίδι είναι προς τα ανατολικά, τότε πηγαίνουμε για ύπνο νωρίτερα και ξυπνάμε νωρίτερα σαν να είμαστε στο νέο τόπο. Αν ταξιδεύουμε δυτικά, κάνουμε το αντίθετο.
- Μένουμε ενυδατωμένοι: αυξάνουμε καθημερινά την πρόσληψη νερού μέχρι την αναχώρησή μας, καθώς έτσι βοηθάμε το σώμα μας να αντιμετωπίσει τις αλλαγές. Κάποιοι διαιτολόγοι προτείνουν νερό καρύδας (όχι γάλα καρύδας) επειδή διαθέτει ηλεκτρολύτες (κάλιο, νάτριο και μαγνήσιο) που βοηθούν στην αναπλήρωση των χαμένων θρεπτικών συστατικών. Ακόμη και τα ισοτονικά (τύπου Power Ade) μπορεί να βοηθήσουν. Αντίστοιχα, προσαρμόζουμε την ώρα των γευμάτων μας, ώστε να ευθυγραμμίζονται με τις τοπικές ώρες γευμάτων του προορισμού μας.
- Βεβαιωθείτε ότι είστε ξεκούραστοι πριν το ταξίδι. Η κούραση (π.χ. τρεξίματα τελευταίας στιγμής) μπορεί να επιδεινώσει το jet lag.
- Stopover to be or not to be: κάποιοι περιλαμβάνουν μια ενδιάμεση στάση στην πολύωρη πτήση τους, γιατί πιστεύουν οτι είναι ένας καλός τρόπος αντιμέτωπισης του jet lag. Η προσθήκη μιας ενδιάμεσης στάσης (στην αγορά του εισιτηρίου επιλέγετε multicity και όχι return trip) μπορεί να γίνει με ελάχιστο έως καθόλου επιπλέον κόστος. Στο διαδίκτυο όμως θα βρείτε πολλές διαφορετικές γνώμες. Δοκιμάζετε και αποφασίζετε για το επόμενο ταξίδι σας.
- Πολύ βασικό... επιλέξτε εκ των προτέρων σωστή θέση στο αεροπλάνο, ακόμη και αν θα πληρώσετε extra χρήματα. Πιστέψτε με, αξίζει τον κόπο! Η θέση σε διάδρομο είναι μια καλή επιλογή ή εκείνες που έχουν διαθέσιμο πλευρικό χώρο (πχ. στο Boeing 747 οι τελευταίες θέσεις ή του Airbus A380 οι θέσεις στο δεύτερο όροφο του αεροπλάνου). Ακόμη, και οι θέσεις που δεν έχουν μπροστά τους άλλα καθίσματα, εντούτοις αυτές θεωρούνται πολύ ακριβότερες.
- Στο διαδίκτυο υπάρχουν εφαρμογές app που σας προσαρμόζουν στη νέα ζώνη ώρας σας με σκοπό να μειώσετε τα συμπτώματα του jet lag. Π.χ. η TimeShifter έχει καλές κριτικές, αλλά δεν την έχω δοκιμάσει ακόμη.
- Περίεργο αλλά όμως αληθινό. Ρυθμίστε το ρολόι σας στην ώρα προορισμού μόλις επιβιβαστείτε. Αυτή η νοητική μετατόπιση μπορεί να σας βοηθήσει να αρχίσετε να προσαρμόζεστε στη νέα ζώνη ώρας. Προσοχή όμως μην χάσετε το επόμενο αεροπλάνο σε ενδιάμεσο σταθμό!
- Sleep on the Plane: προσπαθήστε να κοιμηθείτε στο ταξίδι σας την ώρα που είναι νύκτα στον προορισμό σας. Βεβαια, αυτό δεν είναι εύκολο γιαυτό χρησιμοποιήστε μάσκα ματιών, ωτοασπίδες (προτιμώ με υλικό σιλικόνης, ενώ εναλλακτικά, υπάρχει η εφαρμογή app myNoise, σε μία πλήρη σειρά θορύβων φόντου που μπορείτε να κοιμηθείτε υπό τον ήχο της βροχής ή ενός καταρράκτη) και μαξιλάρι λαιμού για να δημιουργήσετε ένα άνετο περιβάλλον ύπνου ή οτιδήποτε άλλο που ευνοεί τον ύπνο (δεν το συζητώ να αγοράσετε εισιτήριο σε business και να ξοδέψετε μια περιουσία για να κοιμηθείτε σε θέση που γίνεται κρεββάτι). Η κίνηση στην καμπίνα του αεροπλάνου ίσως να μην σας βοηθήσει πολύ, γιατί τα σερβιρίσματα (μετά την απογείωση και πριν την προσγείωση) διαρκούν 3-4 ώρες.
- Μείνετε ενυδατωμένοι: συνεχίστε να πίνετε νερό καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης και αποφύγετε το υπερβολικό αλκοόλ και την καφεΐνη, καθώς αυτά μπορεί να οδηγήσουν σε αφυδάτωση. Προτείνεται να πίνετε 250ml νερού ανά ώρα πτήσης ή περισσότερο εάν αισθάνεστε δίψα. Παράλληλα, ο αέρας της καμπίνας έχει μόνο 10-20% υγρασία (στο σπίτι σας έχει συνήθως >40%), που μπορεί να προκαλέσει ξηροφθαλμία και ξηροδερμία (εγώ προσωπικά δεν έχω αισθανθεί κανένα τέτοιο σύμπτωμα) και γιαυτό η ενυδάτωση είναι πολύ βασική. Πίνετε νερό ακόμη και αν νομίζετε ότι δεν διψάτε.
- Επιλογή γεύματος: ένα ελαφρύ γεύμα με αξιοπρεπή μερίδα πρωτεΐνης (ψάρι, κοτόπουλο ή αυγά) και λαχανικά ή σαλάτα είναι το καλύτερο που μπορείτε να φάτε. Αποφύγετε τα ζυμαρικά και το κάρυ, που δυστυχώς μου αρέσει πολύ. Στα ενδιάμεσα γεύματα, προτιμήστε γιαούρτι, φρούτα (μπανάνες που διαθέτουν κάποια μελατονίνη) και ξηρούς καρπούς (καρύδια ή αμύγδαλα) αντί για κέικ, αρτοσκευάσματα και πατατάκια.
- Λίγη γυμναστική δεν βλάπτει: σηκωθείτε, κάντε μια βόλτα και εκτελέστε ελαφρές ασκήσεις και διατάσεις για να βελτιώσετε την κυκλοφορία και τη δυσκαμψία. Διαλέγω τελευταίες θέσεις του αεροπλάνου (αλλά ποτέ την τελευταία) και έχω άπειρο χώρο στο πίσω μέρος του αεροπλάνου για γυμναστική. Βέβαια, μην το παρακάνετε γιατί θα την ακούσετε από τις αεροσυνοδούς.
- Ένδυση: φορέστε φαρδιά ρούχα (κυρίως παντελόνι) και άνετα παπουτσάκια. Να έχετε μαζί σας και ένα φλισάκι επειδή ο κλιματισμός στην καμπίνα έχει συνήθως κρύο αέρα για να αποφεύγονται οι οσμές.
- Μόλις φτάσετε, προσπαθήστε να προσαρμοστείτε στην τοπική ώρα. Περάστε χρόνο σε εξωτερικούς χώρους με το φυσικό φως, καθώς η έκθεση στον ήλιο θα σας βοηθήσει στη ρύθμιση του εσωτερικού ρολογιού του σώματός σας. Εάν φτάσετε πρωί, το ημερήσιο φως θα σας βοηθήσει να μείνετε ξύπνιοι και να προσαρμοστείτε στη νέα ζώνη ώρας.
- Παραμείνετε δραστήριοι: ασχοληθείτε με σωματική δραστηριότητα (περπάτημα, διατάσεις, ξενάγηση στην πόλη) για να βοηθήσετε στην καταπολέμηση της κούρασης και στη βελτίωση της κυκλοφορίας και τελικά σε ένα φυσιολογικό κύκλο ύπνου-αφύπνησης.
- Υπνάκος των 20 λεπτών: αν το έχετε ανάγκη, κοιμηθείτε για 20-30 λεπτά, αλλά όχι περισσότερο για να μην επηρεαστεί ο νυχτερινός σας ύπνο. Βασικά, αντισταθείτε στην επιθυμία να πάρετε μεγάλο ύπνο. Ρυθμίστε το κινητό σας για να σας ξυπνήσει στη "νέα" πρωινή ώρα.
Αν παρόλα αυτά, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα διαταραχής, ίσως χρειαστείτε να λάβετε μελατονίνη, αλλά ρωτήστε σχετικά το γιατρό σας που γνωρίζει την κατάσταση της υγείας σας. Κάποιοι το κάνουν έτσι και αλλιώς. Η μελατονίνη είναι μια ορμόνη για τη ρύθμιση των κύκλων ύπνου-αφύπνησης και η λήψη της βοηθά στη γρήγορη επαναφορά του εσωτερικού σας ρολογιού. Εγώ πάντως δεν την έχω λάβει ποτέ.















No comments:
Post a Comment